Hoe kies ik het juiste smeermiddel en vet voor mijn motor?

Hoe kies ik het juiste smeermiddel en vet voor mijn motor?

Je profiteert van het weekend om je fiets in de watten te leggen. Hij is schoongemaakt en ontvet, gloednieuw en klaar voor de zwaarste wegen en beklimmingen. Voordat je op je fiets stapt, is er nog een laatste essentiële stap: het smeren van de verschillende onderdelen.

Dit zorgt ervoor dat je uitrusting langer meegaat, dat de transmissie en je trapkracht soepel lopen en dat het geluid wordt verminderd. Er zijn veel producten op de markt en het is niet altijd gemakkelijk om te weten wat het beste is. Teflon of siliconen? Nat of droog? Spray of pod?

Smeermiddelen of vet? Wat zijn de verschillen?

Het belangrijkste verschil tussen smeermiddel en vet Vet is bedoeld om bewegende onderdelen soepel te laten draaien, te beschermen tegen roest en slijtage te beperken. Vet heeft een dikkere textuur en wordt het best gebruikt op interne onderdelen die niet worden blootgesteld aan externe elementen zoals regen of modder.

Smeermiddelen zijn daarentegen vloeibaarder. Het belangrijkste doel is om oppervlakken te beschermen tegen vroegtijdige veroudering. Het smeermiddel wordt gereserveerd voor de ketting en andere externe lagers, die onderhevig zijn aan externe spanningen. De vloeibaarheid zorgt voor een grondiger smering en kan kleine openingen binnendringen, zoals derailleurschroeven, kettingschakels of remklauwen.

Er zijn verschillende parameters waarmee je rekening moet houden bij het kiezen van je smeermiddel:
  • Type smeermiddel
  • Type vet
  • Voorwaarden

Soorten smeermiddel

Afhankelijk van of je je wilt richten op soepeler schakelen, een ketting luidruchtiger ketting of om natte buitenomstandigheden te bestrijden, zal elk smeermiddel aan een bepaalde behoefte voldoen.

De siliconen smeermiddel biedt effectieve bescherming. Het wordt voornamelijk gebruikt voor je fiets en mechanismen, bijvoorbeeld voor het onderhoud van je frame of verende plunjers. Dit type smeermiddel beschermt onderdelen tegen roest. Het is zacht voor materialen en heeft het voordeel dat er geen resten achterblijven op de gesmeerde onderdelen.

De teflon smeermiddel heeft zeer weinig spanning en is het smeermiddel bij uitstek voor je ketting. De samenstelling is vergelijkbaar met die van traditionele olie. Het heeft een vrij lage wrijvingscoëfficiënt, voor een betere efficiëntie van onderdelen die wrijving ondervinden, zoals kettingschakels.

Bezoek smeermiddelen met was garanderen een schone ketting, een langere levensduur van de ketting en optimaal trappen. Het is ideaal voor fietsers die soepel willen schakelen. Het grootste nadeel is de toepassing. Het is raadzaam om het op een perfect schone ketting te gebruiken, omdat de was goed moet drogen op een schoon oppervlak. Zelfs als de ketting niet meer schoongemaakt hoeft te worden, moet de was na elke rit worden aangebracht.

Topklasse keramisch smeermiddel bevat gepatenteerde keramische technologie waarbij boornitride deeltjes worden gebruikt om een extreem duurzame waslaag te vormen. Het genereert minder wrijving, minder slijtage aan de apparatuur en je krijgt meer vermogen.

Er zijn ook verschillende soorten verpakkingen voor het smeren van je machine. De bekendste zijn vloeibaar met een doseerdop of spray. Voor de ketting en andere onderdelen raden we het gebruik van de doseerbus aan, omdat het gemakkelijker is om de hoeveelheid af te meten die je erin wilt doen en het in de praktijk milieuvriendelijker en schoner is.

Je vindt hier ook biologisch afbreekbare smeermiddelen gemaakt van planten. Deze PFC-vrije producten zorgen voor zowel je fiets als het milieu.

Maar neem niet het verkeerde product!

Decaltout (WD-40) is geen olie. Het droogt snel. Het is bedoeld om vet te verwijderen, metalen onderdelen te beschermen tegen oxidatie en vocht te verwijderen. Het mag niet worden gebruikt als kettingsmeermiddel. Bovendien kunnen sommige modellen de rubberen afdichtingen van je fiets aantasten.

Smeerpunten

Het centrale element van je fiets: de ketting. Hij brengt kracht over en speelt een vitale rol. Nadat je de ketting grondig hebt schoongemaakt en gedroogd, smeer je de binnenkant van je ketting in met een paar druppels met een kruissleutel. Draai er een paar keer aan en veeg het overtollige weg. Herhaal deze handeling alleen als je ketting geluid begint te maken. Je moet de ketting niet verzuipen door te veel smeermiddel aan te brengen, want het teveel aan smurrie slijt de onderdelen snel.

Voeg bij de vork een paar druppels toe om je afdichtingen te smeren, het vuil te verwijderen en de efficiëntie van je vering te herstellen met gelijkmatige rebound en compressie.

Kabels en omhulsels hebben regelmatig onderhoud nodig. Doe een druppel smeermiddel bij de in- en uitgang van derailleur- en remkabels. Voor soepeler schakelen kun je een druppel smeermiddel aan elk derailleurscharnier toevoegen. derailleursVoor soepeler schakelen kun je een druppel smeermiddel aan elk derailleurscharnier en elke derailleurveer toevoegen. Dit zorgt voor een grotere soepelheid en een langzamere slijtage van de onderdelen.

De voorwaarden

Er zijn verschillende soorten smeermiddel voor verschillende weersomstandigheden. Droog weer, nat weer, extreme omstandigheden of alle omstandigheden, je vindt het juiste smeermiddel voor elk uitstapje, afhankelijk van het weer.

Onmisbaar in de winter is de smeermiddel voor nat weermet zijn dikkere textuur langer op de transmissie van de motor, zelfs in de regen. Het beschermt je motor dus tegen corrosie. Belangrijkste nadeel: het verzamelt meer vuil. Daarom wordt fietsers aangeraden om hun fiets na elke rit schoon te maken, te ontvetten en te smeren. Smeermiddel voor droge omstandigheden, dat lichter en minder kleverig is, heeft minder hechtende eigenschappen en een kortere levensduur. Het moet regelmatig worden aangebracht.

Het smeermiddel voor alle omstandigheden is perfect voor diegenen die graag onder alle omstandigheden rijden en heeft een hybride profiel. Het is perfect voor wie graag onder alle omstandigheden fietst, met een hybride profiel. Het is perfect voor fietsen in het tussenseizoen of wanneer het weer wisselvallig is om plotselinge weersveranderingen op te vangen.

Het smeermiddel voor extreme omstandigheden reageert daarentegen op specifieke omstandigheden. Voordat je een smeermiddel koopt, moet je rekening houden met het gebruik van je machine en de tijd van het jaar. Als je vaak op pad gaat in de winter wanneer het weer somber is, kies dan voor een smeermiddel voor natte omstandigheden. Als je daarentegen alleen met mooi weer rijdt, kies dan een smeermiddel voor droge omstandigheden.

Soorten vet

Deze kleverige, stroperige pasta is ideaal voor het smeren van de interne onderdelen van je fiets (zoals de zadelpen, stuurbuis van de vork of trapas) en zorgt ervoor dat bewegende onderdelen soepel lopen, terwijl het tegelijkertijd beschermt tegen roest en slijtage beperkt. We raden je aan om het met een kwast aan te brengen voor een schoon en effectief resultaat.

Vet kan worden gemaakt op basis van verschillende technologieën en de samenstelling bepaalt hoe het wordt gebruikt:

De aluminiumvet wordt aanbevolen voor aluminium onderdelen, zoals de stuurpen, de pedalen of zadelpen. Het heeft een effectieve anti-seize werking, vermindert het risico op corrosie en elimineert wrijvingsgeluiden.

De lithiumvet is geschikt voor het onderhoud van je trapas, je balhoofdset of je naven. Het is waterbestendig en voorkomt dat er vloeistof in de lagers sijpelt. Bovendien heeft het uitstekende grip-eigenschappen.

De kopervet voorkomt aantasting van schroefdraden en vermindert scheuren. Het is essentieel voor metalen verbindingen zoals zadelstangen, trapassen, assen en alle aluminium, titanium of stalen onderdelen of onderdelen met schroefdraad. Het is niet geschikt voor lagers.

De koolstofvet wordt gebruikt om carbon onderdelen te monteren, zoals je zadelpen of je stuur. Dit vet bevat kleine schurende korrels die ervoor zorgen dat er minder klemkracht wordt uitgeoefend op kwetsbare onderdelen, waardoor ze niet wegglijden tijdens het gebruik. Het is raadzaam om het regelmatig aan te brengen.

N.B.: Vet dat wordt aangebracht op gelagerde onderdelen, zoals je naven of balhoofdset, moet een lage dichtheid hebben. Als je het op je vinger aanbrengt, moet het vet een lange draad vormen als je omhoog beweegt.

Het vet dat je op statische onderdelen aanbrengt, zoals je zadelpen of trapas, heeft daarentegen een hogere dichtheid en een compactere textuur. Op deze manier verdampen ze niet en blijven ze op hun plaats tijdens je ritten en de spanningen waaraan ze worden blootgesteld.

Smeren en smeren zijn essentiële stappen om je machine soepel te laten lopen. Regelmatig, effectief onderhoud betekent dat je fiets langer meegaat, beter presteert en prettiger in het gebruik is. Je kunt optimaal genieten van je fiets tijdens je volgende uitstapje.

    ACCESSOIRES - Smeermiddelen en vet