Algemene verkoopvoorwaarden voor producten beschikbaar op de probikeshop website

1. Identiteit van het bedrijf

PROBIKESHOP
S.A.S. met een kapitaal van 350.000 euro
Maatschappelijke zetel: 52 quai Rambaud - 69002 Lyon - Frankrijk
983 316 951 R.C.S LYON

2. Doel

Deze algemene verkoopvoorwaarden (hierna de "AV") regelen de verkoopvoorwaarden van alle producten die door het bedrijf "PROBIKESHOP" op zijn website worden aangeboden. www.probikeshop.fr (hierna de "Site"), aan elke persoon van wettelijke leeftijd, die de status van consument heeft, in de zin van het eerste artikel van de Franse consumentenwet, evenals de handelingsbekwaamheid en woonachtig in de volgende geografische gebieden: Metropolitan Frankrijk, Corsica, Franse overzeese departementen en gebieden, lidstaten van de Europese Unie (hierna de "Koper").

PROBIKESHOP behoudt zich het recht voor om de AV op elk moment te wijzigen. De wijzigingen zijn uitvoerbaar tegen de Kopers vanaf de datum dat ze online zijn gezet en kunnen niet worden toegepast op eerder afgesloten transacties. Een kopie van de AV die van toepassing zijn op de datum van de bestelling is beschikbaar op verzoek van de Koper.

Elke bestelling van een Product dat te koop wordt aangeboden op de Site impliceert de volledige aanvaarding van de AV, waarvan de Koper erkent kennis te hebben genomen alvorens de bestelling te plaatsen, door het overeenkomstige vakje aan te vinken bij het plaatsen van de bestelling.

3. Voorwaarden voorafgaand aan elke aankoop op de Site

De Koper is niet verplicht om een account aan te maken voorafgaand aan elke aankoop op de Site.

4. Producten

4.1 Kenmerken van het product - Beschikbaarheid

In overeenstemming met artikel L. 111-1 van de Franse Consumentenwet, kan de Koper, alvorens een bestelling te plaatsen, de essentiële kenmerken van het (de) Product(en) die hij/zij wenst te bestellen, raadplegen op de Site.

De bevestiging van de bestelling garandeert de onmiddellijke beschikbaarheid van het Product voor levering in overeenstemming met de bepalingen van de Franse Code de la Consommation.artikel 7 van de GCS.

Als een Product niet beschikbaar is, wordt de Koper hiervan op de hoogte gesteld voordat de bestelling wordt verzonden.

4.2 Keuze van producten

De Koper moet kennis nemen van de Producten en hun kenmerken. Hij kiest zijn Producten, op eigen verantwoordelijkheid, in functie van zijn behoeften.

In het bijzonder kan PROBIKESHOP niet aansprakelijk worden gesteld in geval van incompatibiliteit tussen de bestelde Producten en de producten die door de Koper worden gebruikt, aangezien deze laatste als enige kan oordelen over de compatibiliteit van de bestelde Producten met die welke reeds in gebruik zijn.

4.3 Informatie over de beschikbaarheid van reserveonderdelen in de zin van artikel L. 111-3 van het Consumentenwetboek

Er wordt aan herinnerd dat PROBIKESHOP, als verkoper van reserveonderdelen, niet verplicht is om de periode van beschikbaarheid van deze onderdelen aan te geven, die niet vallen onder het toepassingsgebied van artikel L. 111-3 van de Franse Consumentencode.

Voor andere Producten die zelf reserveonderdelen bevatten (zoals "Complexe Producten") worden, tenzij anders vermeld op de productfiches, geen reserveonderdelen die essentieel zijn voor hun gebruik beschikbaar gesteld door de fabrikanten.

PROBIKESHOP garandeert echter dat reserveonderdelen die compatibel zijn met Complexe Producten beschikbaar zijn op de Site gedurende een periode van twee (2) jaar vanaf de datum waarop het product online is gezet.

5. Bestel

Om een bestelling op de Site te plaatsen, moet de Koper de volgende stappen doorlopen:

  1. Selectie van het product Productkeuze: uit de verschillende categorieën van Producten die op de Site worden aangeboden (banden, wielen, derailleurs, enz.), selecteert de Koper één of meerdere Producten die hij wil bestellen door te klikken op de overeenkomstige knop "IN DE WINKELWAGEN".
  2. Validatie van het winkelmandje klikt de Koper vervolgens op "BEKIJK MIJN KAART". De Koper moet dan controleren of de prijzen, volumes en hoeveelheden van de Producten die verschijnen in het besteloverzicht, de "CART", overeenstemmen met de aankoopwens van de Koper.
  3. Identificatie van de Koper Identificatie: om zich te identificeren moet de Koper zijn account-ID en wachtwoord invoeren, een klantenaccount aanmaken op de Site in overeenstemming met artikel 3 van de GCS of zijn Paypal account-ID invoeren.
  4. Keuze van leveringsmethode Leveringsmethode: de Koper kiest de leveringsmethode voorgesteld door PROBIKESHOP.
  5. Voltooiing van de bestelling De bestelling afronden: de Koper klikt op de knop "MIJN BESTELLING AFWERKEN" om zijn/haar bestelling af te ronden en vervolgens op de knop "MIJN BESTELLING WAARBORGEN EN BETALEN". Door op deze knop te klikken, wordt de Koper herinnerd aan zijn/haar verplichting om de aangegeven prijs te betalen.
  6. Aanvaarding van de GCS De Koper erkent en aanvaardt de Algemene Verkoopvoorwaarden door op het betreffende selectievakje te klikken om verder te gaan met de betaling.
  7. Betaling Betaling: De Koper kiest de betalingsmethode en betaalt de bestelling in overeenstemming met de voorwaarden in artikel 6.2 van de Algemene Verkoopvoorwaarden. De bestelling is voltooid zodra de Koper de betaling heeft bevestigd. In geval van betaling per creditcard worden de bankgegevens niet verzameld door PROBIKESHOP, maar door de financiële organisatie Payplug.
  8. Bevestiging van de bestelling Orderbevestiging: de bestelling van de Koper wordt door PROBIKESHOP bevestigd door het versturen van een e-mail waarin de inhoud van de bestelling wordt samengevat.

Dit document vormt het bewijs van de bestelling en moet door de Koper worden bewaard als bewijs van aankoop.

De factuur wordt ook beschikbaar gesteld aan de Koper op zijn/haar klantenaccount na verzending van zijn/haar bestelling.

6. Prijzen en betalingsvoorwaarden

6.1. Prijs van toepassing

De verkoopprijs van de Producten die van toepassing is op de Site is de prijs die van kracht is op de dag dat de bestelling wordt afgerond door de Koper. Deze prijs is uitgedrukt in euro, inclusief alle belastingen. Elke wijziging van het toepasselijke belastingtarief zal automatisch worden weerspiegeld in de prijs van de Producten die door PROBIKESHOP worden verkocht.

De verkoopprijs van de Producten kan op elk moment door PROBIKESHOP worden gewijzigd en zal van toepassing zijn op elke bestelling die na de wijziging wordt geplaatst, zonder dat de Koper aanspraak kan maken op de vorige prijs.

Tenzij anders aangegeven, is de prijs van de Producten exclusief verzendkosten.

De leveringskosten worden vermeld voordat de bestelling wordt bevestigd, in overeenstemming met artikel 4 van de AVV, en worden aan de Koper gefactureerd bovenop de prijs van de Producten.

6.2 Betalingsvoorwaarden

Alle bestellingen zijn betaalbaar in euro.

De prijs is volledig betaalbaar op de dag dat de koper de bestelling plaatst. Elke onvolledige betaling die niet overeenstemt met het bedrag van de aankoop zal leiden tot de annulering van de bestelling.

PROBIKESHOP zal het volledige bedrag van de bestelling innen.

De Koper kan zijn/haar bestelling ook in verschillende termijnen betalen via onze partner Oney.

De Koper garandeert PROBIKESHOP dat hij/zij over de nodige machtigingen beschikt om de betalingswijze te gebruiken die hij/zij gekozen heeft bij het registreren van de bestelbon.

PROBIKESHOP behoudt zich het recht voor om de lopende bestelling en/of levering op te schorten of te annuleren, ongeacht de aard en het niveau van uitvoering, in geval van niet-betaling van enig bedrag verschuldigd door de Koper, of in geval van een betalingsincident.

In geval van een vermoeden van fraude behoudt PROBIKESHOP zich het recht voor om elk identiteitsbewijs van de Koper te vragen, elke passende verificatie uit te voeren en/of over te gaan tot betaling via bankoverschrijving, waarbij de uitvoering van de bestelling afhankelijk wordt gesteld van de naleving van deze voorwaarden.

7. Levering en aanvaarding

7.1 Algemene regels

De Producten worden geleverd op het adres dat de Koper heeft opgegeven bij het plaatsen van de bestelling.

De koper kan zijn bestelling thuis laten bezorgen of op een netwerk van relaispunten.

7.2. Leveringstermijnen

Levertijden zijn afhankelijk van de keuze van de transportwijze die de Koper maakt bij het plaatsen van zijn bestelling.

PROBIKESHOP verbindt zich ertoe de aangegeven levertijden te respecteren, in overeenstemming met artikel L. 216-1 van de Franse Consumentenwet.

In overeenstemming met artikel L.216-2 van de Consumentenwet kan de consument, indien Probikeshop zijn verplichting tot levering van de goederen op de datum of aan het einde van de in het eerste lid van artikel L. 216-1 genoemde termijn, of bij gebreke daarvan uiterlijk dertig dagen na het sluiten van de overeenkomst, niet nakomt, de overeenkomst per aangetekende brief met ontvangstbevestiging of schriftelijk op een andere duurzame drager ontbinden, indien hij, na Probikeshop op dezelfde wijze te hebben aangemaand de levering binnen een redelijke aanvullende termijn te verrichten, hieraan binnen deze termijn geen gevolg heeft gegeven.

De overeenkomst wordt als ontbonden beschouwd na ontvangst door Probikeshop van de brief of het schrijven waarin deze de ontbinding meedeelt, tenzij Probikeshop inmiddels heeft gepresteerd.

De consument kan de overeenkomst onmiddellijk ontbinden wanneer Probikeshop weigert de goederen te leveren of wanneer zij haar verplichting om de goederen te leveren niet nakomt op de datum of aan het einde van de termijn voorzien in het eerste lid van artikel L. 216-1 en deze datum of deze termijn voor de consument een essentiële voorwaarde van de overeenkomst is.

Deze essentiële voorwaarde vloeit voort uit de omstandigheden rond het sluiten van de overeenkomst of uit een uitdrukkelijk verzoek van de consument vóór het sluiten van de overeenkomst.

7.3. Aanvaarding

Als het pakket beschadigd, open of vuil aankomt, is het raadzaam om het te weigeren en de redenen voor de weigering op de leveringsbon te vermelden. Het is ook noodzakelijk om het incident zo snel mogelijk aan PROBIKESHOP te melden door contact op te nemen met de Klantenservice.

8. Herroepingsrecht

8.1 Terugtrekkingsperiode

In overeenstemming met artikel L. 221-18 en volgende van de Franse consumentenwet, heeft de Koper een herroepingsrecht waarmee hij/zij de bestelde Producten kan retourneren zonder de reden te hoeven rechtvaardigen. Hij kan dit recht uitoefenen gedurende een periode van veertien (14) dagen vanaf de datum van ontvangst van zijn bestelling.

De herroepingstermijn wordt door PROBIKESHOP verlengd van veertien (14) tot dertig (30) dagen. U wordt er uitdrukkelijk aan herinnerd dat de voorwaarden voor de uitoefening van het herroepingsrecht tijdens de periode van dertig (30) dagen identiek zijn aan de voorwaarden die van toepassing zijn tijdens de wettelijke periode van veertien (14) dagen.

De voorwaarden voor het uitoefenen van het herroepingsrecht worden hieronder gedefinieerd.

8.2 Uitoefening van het herroepingsrecht

Om het herroepingsrecht uit te oefenen, moet de Koper PROBIKESHOP vóór het verstrijken van de in artikel 8.1 van de AV genoemde termijn op enigerlei wijze op de hoogte stellen van zijn beslissing de overeenkomst te herroepen. De beslissing om de overeenkomst te herroepen moet ondubbelzinnig zijn. Hij kan ook per post of elektronisch het standaardformulier voor herroeping van Bijlage 2 van de AV volledig ingevuld opsturen.

8.3 Retourprocedures en kosten

Producten moeten worden geretourneerd in perfecte staat voor wederverkoop, in hun oorspronkelijke staat, vergezeld van de factuur of de contactgegevens van de Koper en de volledige referenties van de bestelling.

Elk Product dat onvolledig, bedorven of zodanig beschadigd is dat het de normale verkoop van het Product beïnvloedt, wordt niet terugbetaald.

De Koper moet de Producten terugsturen binnen een maximumtermijn van veertien (14) dagen vanaf de datum van mededeling van zijn beslissing om zijn herroepingsrecht uit te oefenen.

De Koper heeft geen ander document nodig om zijn/haar herroepingsrecht uit te oefenen.

De kosten voor het terugsturen van de goederen zijn voor rekening van de Koper.

8.4 Terugbetalingsvoorwaarden

De uitoefening van het herroepingsrecht zal aanleiding geven tot een terugbetaling via het middel dat de Koper heeft gebruikt om de bestelling te betalen.

De terugbetaling vindt plaats binnen veertien (14) dagen na de datum waarop PROBIKESHOP op de hoogte is gesteld van de beslissing van de Koper om de bestelling te herroepen.

9. Garanties

De Producten genieten van :

  • de wettelijke garantie van conformiteit,
  • de wettelijke garantie tegen verborgen gebreken als gevolg van een materiaal-, ontwerp- of fabricagefout die van invloed is op de geleverde Producten en deze ongeschikt maakt voor gebruik,
  • de fabrieksgarantie, afhankelijk van de betreffende Producten en merken.

9.1 Wettelijke garanties

In overeenstemming met artikelen L. 217-4 tot L. 217-14 van de Franse Consumentenwet, garandeert PROBIKESHOP de conformiteit van de Producten die op de Website worden verkocht.

Bij het uitoefenen van de wettelijke garantie van conformiteit, dient de Koper :

  • een periode van twee (2) jaar vanaf de datum van levering van de goederen om actie te ondernemen;
  • kan de Koper kiezen tussen de herstelling of de vervanging van de goederen, op voorwaarde dat deze keuze voor PROBIKESHOP geen kosten met zich meebrengt die duidelijk niet in verhouding staan tot de andere methode, rekening houdend met de waarde van de goederen of de omvang van het gebrek. In dit geval is PROBIKESHOP verplicht om, tenzij dit onmogelijk is, de door de Koper niet gekozen methode toe te passen.
  • De wettelijke conformiteitsgarantie is van toepassing onafhankelijk van elke commerciële garantie die eventueel werd toegekend.
  • De Koper kan beslissen om een beroep te doen op de garantie tegen verborgen gebreken van het verkochte goed in de zin van Artikel 1641 van het Franse Burgerlijk Wetboek. In dit geval kan hij kiezen tussen ontbinding van de verkoop of een vermindering van de verkoopprijs in overeenstemming met artikel 1644 van het Burgerlijk Wetboek.
  • Alle garanties zijn uitgesloten in geval van misbruik, nalatigheid of gebrek aan onderhoud van de Koper, evenals in geval van normale slijtage, ongeval of overmacht, en de garantie van PROBIKESHOP is beperkt tot de vervanging of terugbetaling van niet-conforme of gebrekkige producten.

In elk geval dekken wettelijke garanties niet :

  • de vervanging van verbruiksartikelen,
  • abnormaal en niet-conform gebruik van de Producten,
  • defecten en hun gevolgen te wijten aan een abnormale tussenkomst van de Koper of een derde die het Product wijzigt (zoals een herstelling),
  • gebreken en hun gevolgen te wijten aan een gebruik dat niet overeenstemt met het gebruik waarvoor het Product bestemd is (professioneel, collectief gebruik, enz.).

De verplichte wettelijke bepalingen staan vermeld in Bijlage 1.

9.2 Garanties van de fabrikant

De omvang van de fabrieksgaranties varieert naargelang de betreffende Producten en merken en is beschikbaar op de productfiches op de Site.

Alle garanties worden uitgesloten in geval van verkeerd gebruik, nalatigheid of gebrek aan onderhoud vanwege de Koper, evenals in geval van normale slijtage, ongeval of overmacht.

Indien de gebruiksaanwijzing niet samen met het Product wordt geleverd, zal PROBIKESHOP op verzoek van de Koper de gebruiksaanwijzing of een link die toegang geeft tot de gebruiksaanwijzing aan de Koper toesturen.

Het Product onder garantie wordt naar goeddunken van de fabrikant omgeruild of gerepareerd.

9.3 Uitvoering van garanties

In geval van levering van een Product dat niet overeenstemt met de bestelling (beschadigd of niet conform), moeten klachten zo snel mogelijk worden gericht aan de Klantendienst van PROBIKESHOP (hierna de "Klantendienst"), met behulp van de middelen die worden gedefinieerd in artikel 13 van de AVV.

Voor elke klacht moet de Koper PROBIKESHOP voorzien van zijn contactgegevens, de referenties van het Product en elk element dat het doel van zijn klacht kan rechtvaardigen. In dit kader kan PROBIKESHOP de Koper ook vragen haar de foto's en uitleg te sturen die nodig zijn om de behandeling van de klacht te versnellen.

Om ervoor te zorgen dat klachten snel en efficiënt worden behandeld, wordt een retournummer toegewezen.

In het geval van het retourneren van een Product zonder voorafgaande toekenning van een retournummer, kan PROBIKESHOP geen snelle verwerking van de claim garanderen.

Het Product moet worden teruggestuurd in zijn oorspronkelijke staat en, indien mogelijk, in zijn oorspronkelijke verpakking, zelfs als deze gedeeltelijk is gewijzigd, met alle eventuele accessoires en vergezeld van alle aanvullende informatie die een snelle verwerking van de claim mogelijk maakt. In geval van waardevermindering van het Product als gevolg van een andere behandeling dan die welke nodig was om de aard, de kenmerken en de goede werking ervan vast te stellen, behoudt PROBIKESHOP zich het recht voor om voorbehoud te maken bij de reclamatie.

De kosten voor het terugzenden van het niet-conforme Product zijn voor rekening van PROBIKESHOP, behalve indien het teruggenomen of omgeruilde Product niet overeenstemt met de oorspronkelijke verklaring van de Koper.

10. Aansprakelijkheid

De door PROBIKESHOP aangeboden Producten voldoen aan de geldende Franse wetgeving.

In overeenstemming met artikel L. 221-15 van het Franse Wetboek van Consumentenrecht, kan PROBIKESHOP niet aansprakelijk worden gesteld voor contractbreuk in geval van fout van de Koper, in geval van toeval of in geval van overmacht zoals gedefinieerd in artikel 1218 van het Franse Burgerlijk Wetboek.

De Site bevat ook informatie van derden en links naar andere websites. PROBIKESHOP kan in geen geval aansprakelijk worden gesteld voor schade die voortvloeit uit het gebruik van, de toegang tot of de onmogelijkheid om gebruik te maken van deze informatie van derden, noch voor de inhoud van andere websites.

11. Intellectuele eigendomsrechten

De inhoud van de Site, de Verkoopvoorwaarden, de foto's, de lay-out en de computergrafieken zijn eigendom van PROBIKESHOP en worden beschermd door Franse en internationale wetten met betrekking tot intellectuele eigendom.

Elke gehele of gedeeltelijke reproductie van deze inhoud is ten strengste verboden en kan een inbreuk op het auteursrecht vormen.

12. Klantenservice en volgen van bestellingen

Voor alle informatie kan de Koper contact opnemen met de klantenservice van PROBIKESHOP:

13. Toepasselijk recht - Geschillenregeling - Bemiddeling

13.1 Toepasselijk recht

Contracten voor de verkoop van Producten die op de Site worden afgesloten tussen een Koper en PROBIKESHOP zijn onderworpen aan het Franse recht.

Niettemin kan de Koper, overeenkomstig artikel 6.2 van de Europese Verordening gekend als "Rome 1", in elk geval genieten van de toepassing van dwingende bepalingen inzake consumentenbescherming die van toepassing zijn in het land waar hij verblijft en die voor hem gunstiger zouden zijn.

13.2 Geschillenbeslechting en bemiddeling

In geval van een klacht kan de Koper contact opnemen met de Klantendienst onder de voorwaarden die worden beschreven in artikel 13 van de GCS.

Als de klacht van de Klantenservice geen resultaat oplevert of als de Klantenservice niet reageert, kan de Koper het geschil gratis voorleggen aan de Vereniging van Europese Mediators (AME CONSO), de mediator waartoe PROBIKESHOP behoort, die op onafhankelijke en onpartijdige wijze zal proberen de partijen bij elkaar te brengen om tot een minnelijke schikking te komen.

De verwijzing naar de consumentenbemiddelaar moet gebeuren :

  • hetzij door het invullen van het daartoe bestemde formulier op de website van AME CONSO: www.mediationconso-ame.com ;
  • of per post naar AME CONSO, 11 Place Dauphine - 75001 PARIJS.

Het staat de partijen bij het contract vrij om een beroep op bemiddeling te aanvaarden of te weigeren en, in geval van een beroep op bemiddeling, om de door de bemiddelaar voorgestelde oplossing te aanvaarden of te weigeren.

De Koper kan ook eventuele klachten indienen op het platform voor geschillenbeslechting dat online wordt gezet door de Europese Commissie op het volgende adres: http://ec.europa.eu/consumers/odr/. De Europese Commissie zal de klacht van de Koper overdragen aan de bevoegde nationale bemiddelaars.

Als het geschil blijft bestaan, kan de Koper de zaak aanhangig maken bij de bevoegde rechtbanken.

BIJLAGE 1
Herinnering aan de teksten betreffende wettelijke garanties

Artikel L. 217-4 van de Franse consumentenwetgeving

"De verkoper moet de goederen leveren in overeenstemming met het contract en is aansprakelijk voor elk gebrek aan overeenstemming op het moment van levering.

Hij is ook aansprakelijk voor elk gebrek aan conformiteit dat voortvloeit uit de verpakking, de montagehandleiding of de installatie wanneer deze onder zijn verantwoordelijkheid viel krachtens het contract of onder zijn verantwoordelijkheid werd uitgevoerd".

Artikel L. 217-5 van de Franse consumentenwetgeving

"De goederen zijn conform de overeenkomst:

  1. Als het geschikt is voor het gebruik dat normaal wordt verwacht van soortgelijke goederen en, indien van toepassing :
    • indien het overeenstemt met de door de verkoper gegeven beschrijving en de eigenschappen bezit die de verkoper aan de koper heeft voorgesteld in de vorm van een monster of model.
    • of het de kwaliteiten heeft die een koper terecht mag verwachten in het licht van publieke verklaringen van de verkoper, de producent of zijn vertegenwoordiger, met name in reclame of etikettering;
  2. of het de eigenschappen bezit die in onderling overleg tussen de partijen zijn vastgesteld of geschikt is voor elk bijzonder door de koper gewenst gebruik dat ter kennis van de verkoper is gebracht en door deze is aanvaard".

Artikel L. 217-6 van de Franse consumentenwetgeving

"De verkoper is niet gebonden door de publieke verklaringen van de producent of zijn vertegenwoordiger als vaststaat dat hij deze niet kende en niet legitiem in staat was ze te kennen".

Artikel L. 217-7 van de consumentenwet

"Conformiteitsgebreken die zich voordoen binnen een termijn van vierentwintig maanden vanaf de levering van de goederen worden verondersteld te hebben bestaan op het moment van de levering, tenzij het tegendeel wordt bewezen.
Voor tweedehands verkochte goederen is deze termijn vastgesteld op zes maanden.

De verkoper kan dit vermoeden weerleggen als het niet verenigbaar is met de aard van de goederen of het vermeende gebrek aan overeenstemming".

Artikel L. 217-8 van het consumentenwetboek

"De koper heeft het recht om de conformiteit van de goederen met de overeenkomst te eisen. Hij kan de conformiteit echter niet betwisten op grond van een gebrek waarvan hij bij het sluiten van de overeenkomst op de hoogte was of kon zijn. Hetzelfde geldt wanneer het gebrek te wijten is aan door de koper geleverde materialen.

Artikel L. 217-9 van de consumentenwetgeving

"In geval van een gebrek aan overeenstemming kan de koper kiezen tussen reparatie of vervanging van de goederen.

De verkoper mag echter niet handelen volgens de keuze van de koper als deze keuze zou leiden tot kosten die duidelijk niet in verhouding staan tot de andere optie, rekening houdend met de waarde van de goederen of het belang van het gebrek. In dit geval is de verkoper verplicht om, tenzij dit onmogelijk is, de niet door de koper gekozen methode toe te passen".

Artikel L. 217-10 van het consumentenwetboek

"Als het onmogelijk is om de goederen te herstellen of te vervangen, kan de koper de goederen terugzenden en de prijs terugbetaald krijgen of de goederen houden en een deel van de prijs terugbetaald krijgen.

Hij heeft dezelfde mogelijkheid:

  1. Als de gevraagde, voorgestelde of overeengekomen oplossing in toepassing van artikel L. 217-9 niet kan worden uitgevoerd binnen een maand na de klacht van de koper;
  2. Of als deze oplossing niet kan worden uitgevoerd zonder grote overlast voor de koper, gezien de aard van de goederen en het beoogde gebruik ervan.

De koop mag echter niet ontbonden worden als het gebrek aan overeenstemming van geringe betekenis is".

Artikel L. 217-11 van het consumentenwetboek

"De toepassing van de bepalingen van de artikelen L. 217-9 en L. 217-10 geschiedt zonder kosten voor de koper.

Deze zelfde bepalingen sluiten de toekenning van schadevergoeding niet uit".

Artikel L. 217-12 van het consumentenwetboek

"Elke vordering die voortvloeit uit een gebrek aan overeenstemming moet binnen twee jaar na levering van de goederen worden ingesteld".

Artikel L. 217-13 van het consumentenwetboek

"De bepalingen van deze afdeling ontnemen de koper niet het recht om een vordering in te stellen die voortvloeit uit redhibitorische gebreken zoals voorzien in de artikelen 1641 tot 1649 van het Burgerlijk Wetboek of enige andere vordering van contractuele of buitencontractuele aard die door de wet is erkend.

Artikel L. 217-14 van de Franse consumentenwetgeving

"De eindverkoper kan een regresvordering instellen tegen opeenvolgende verkopers of tussenpersonen en de producent van de roerende lichamelijke zaak, overeenkomstig de beginselen van het Burgerlijk Wetboek".

Artikel L. 217-15 van het Franse consumentenwetboek

"De handelsgarantie verwijst naar elke contractuele verbintenis van een handelaar ten aanzien van de consument om de aankoopprijs terug te betalen, het goed te vervangen of te herstellen of om enige andere dienst te verlenen met betrekking tot het goed, naast zijn wettelijke verplichtingen om de conformiteit van het goed te garanderen.

De commerciële garantie is het voorwerp van een schriftelijke overeenkomst, waarvan een kopie aan de koper wordt overhandigd.

Het contract specificeert de inhoud van de garantie, hoe deze moet worden uitgevoerd, de prijs, duur, territoriale reikwijdte en de naam en het adres van de garant.
Het moet ook duidelijk en nauwkeurig vermelden dat de verkoper, onafhankelijk van de handelsgarantie, aansprakelijk blijft voor de wettelijke garantie van conformiteit waarnaar wordt verwezen in artikelen L. 217-4 tot L. 217-12 en de garantie met betrekking tot gebreken aan het verkochte goed, onder de voorwaarden die worden beschreven in artikelen 1641 tot 1648 en 2232 van het Franse Burgerlijk Wetboek.
De bepalingen van de artikelen L. 217-4, L. 217-5, L. 217-12 en L. 217-16, evenals artikel 1641 en de eerste alinea van artikel 1648 van het Franse Burgerlijk Wetboek worden volledig weergegeven in het contract.

In geval van niet-naleving van deze bepalingen blijft de garantie geldig. De koper heeft het recht om zich hierop te beroepen".

Artikel L. 217-16 van het Franse consumentenwetboek

"Wanneer de koper tijdens de looptijd van de commerciële garantie die hem bij de aankoop of reparatie van een roerende zaak is verleend, de verkoper verzoekt om een reparatie die onder de garantie valt, wordt een eventuele periode van stilstand van ten minste zeven dagen opgeteld bij de nog resterende garantieperiode.

Deze periode loopt vanaf de datum van het verzoek om service van de koper of vanaf de datum waarop de betreffende zaak voor reparatie beschikbaar is gesteld, als dit na het verzoek om service is".

Artikel 1641 van het Franse Burgerlijk Wetboek

"De verkoper is aansprakelijk voor alle verborgen gebreken aan het verkochte goed die het ongeschikt maken voor het beoogde gebruik of die dat gebruik zodanig beperken dat de koper het niet zou hebben gekocht of er een lagere prijs voor zou hebben betaald als hij ervan op de hoogte was geweest".

Artikel 1642 van het Franse Burgerlijk Wetboek

"De verkoper is niet aansprakelijk voor zichtbare gebreken waarvan de koper zich heeft kunnen overtuigen".

Artikel 1642-1 van het Franse Burgerlijk Wetboek

"De verkoper van een op te richten gebouw kan niet worden ontheven, noch vóór de oplevering van het werk, noch vóór het verstrijken van een termijn van een maand nadat de koper het gebouw in bezit heeft genomen, van bouwgebreken of gebrek aan overeenstemming die op dat moment zichtbaar zijn.

De overeenkomst wordt niet ontbonden en de prijs wordt niet verminderd wanneer de verkoper zich ertoe verbindt het gebrek te herstellen".

Artikel 1643 van het Franse Burgerlijk Wetboek

"Hij is aansprakelijk voor verborgen gebreken, zelfs als hij er niet van op de hoogte is, tenzij hij heeft bedongen dat hij geen garantie hoeft te geven".

Artikel 1644 van het Franse Burgerlijk Wetboek

"In het geval van de artikelen 1641 en 1643 heeft de koper de keuze om de zaak terug te sturen en de prijs terugbetaald te krijgen, of om de zaak te houden en een deel van de prijs terugbetaald te krijgen".

Artikel 1645 van het Burgerlijk Wetboek

"Als de verkoper op de hoogte was van de gebreken, is hij jegens de koper aansprakelijk voor alle schade, naast restitutie van de prijs die hij heeft ontvangen.

Artikel 1646 van het Franse Burgerlijk Wetboek

"Als de verkoper niet op de hoogte was van de gebreken aan het artikel, is hij alleen verplicht om de prijs terug te betalen en de koper te vergoeden voor de kosten die de verkoop met zich meebracht".

Artikel 1647 van het Franse Burgerlijk Wetboek

"Als de zaak die gebreken vertoonde is vergaan als gevolg van de slechte kwaliteit, is het verlies voor de verkoper, die jegens de koper aansprakelijk is voor terugbetaling van de prijs en de overige schade die in de twee voorgaande artikelen is uiteengezet.

Maar elk verlies als gevolg van een toevallige gebeurtenis is voor rekening van de koper".

Artikel 1648 van het Franse Burgerlijk Wetboek

"De vordering als gevolg van remmende gebreken moet door de koper worden ingesteld binnen twee jaar na de ontdekking van het gebrek.

In het geval van artikel 1642-1 moet de vordering op straffe van verval worden ingesteld binnen een jaar na de datum waarop de verkoper van de gebreken of van het klaarblijkelijke gebrek aan overeenstemming kan worden ontheven".

BIJLAGE 2
Standaardformulier voor herroeping

(Dit formulier alleen invullen en terugsturen als u het contract wilt herroepen).

 

Ter attentie van PROBIKESHOP, S.A.S. met een kapitaal van 350.000 euro, met maatschappelijke zetel te 52 quai Rambaud - 69002 Lyon, ingeschreven onder nummer 983 316 951 bij de R.C.S de LYON.

Ik/Wij (*) stel/stellen u (*) hierbij in kennis van mijn/onze (*) terugtrekking uit het contract voor de verkoop van het/de volgende artikel(en) (*) :

  • Besteld op (*) / Ontvangen op (*) :
  • Naam van Klant(en) :
  • Adres van Klant(en) :

Handtekening van Klant(en) (alleen in geval van kennisgeving van dit formulier op papier) :

Datum :

 

(*) Doorhalen wat niet van toepassing is.

Versie van de Probikeshop Verkoopvoorwaarden per 16 april 2024.