Hoe kies je de juiste vering voor je ATV?

Een elektrisch ondersteunde mountainbike (EABT) is zwaarder, sneller en krachtiger dan een conventionele mountainbike en is ontworpen om zware belasting van het terrein te weerstaan. De onderdelen moeten aan dezelfde hoge eisen voldoen als het gaat om duurzaamheid en prestaties.

De vering is een van de onderdelen van een VTTAE die het zwaarst wordt belast. Het beïnvloedt het rijgedrag en helpt de kracht te beheersen, zowel bergop als bergaf. De vering moet bestand zijn tegen de impact van hard rijden, zware lasten absorberen en tegelijkertijd tractie en comfort op de hellingen bevorderen. Kortom, de vork en schokdemper zijn de belangrijkste onderdelen van een elektrische mountainbike en moeten met uiterste zorg worden gekozen en afgesteld.

Probikeshop heeft deze gids samengesteld om je te helpen alle specifieke kenmerken van elektrische MTB vering te begrijpen.

Vorken en schokdempers: controleer compatibiliteit met je VTTAE

Wat betreft framecompatibiliteit is het vervangen van de vering van een elektrische mountainbike precies hetzelfde als het vervangen van de vering van een musclebike. Zelfs voordat je het merk, model en de technologie van je nieuwe vering kiest, moet je absoluut de gebruikelijke compatibiliteitspunten controleren.

De criteria voor het kiezen van de juiste vering VTTAE vork :

  • Diameter voorwiel: 26", 27,5", 29" (standaard Plus en/of Boost) ;
  • Diameter voorvork: 1,5"-1"1/8 (conisch), 1"1/8, 1,5" ;
  • As voorwiel: 15x100 mm, 15x110 mm (Boost), 20 mm ;
  • Offset: volg de aanbevelingen van de fietsfabrikant.

  • Criteria om te controleren bij het kiezen van een VTTAE schokdemper :

  • Montageafstand: de afstand tussen de 2 montagepunten;
  • Slag: hoe ver de schokdemper kan worden ingedrukt;
  • Totale afmetingen: controleer de afmetingen van het frame;
  • Instelling (oorspronkelijke configuratie): zie de aanbevelingen van de framefabrikant.

  • Herinnering: de specifieke kenmerken van elektrisch ondersteunde mountainbikes

    De razendsnelle vooruitgang van elektrische mountainbikes heeft veringsfabrikanten ertoe aangezet om geoptimaliseerde modellen te ontwikkelen, zoals telescopische vorken met versterkte frames.

    Specifieke uitrusting om het vermogen van de VTTAE te regelen

    De elektrisch ondersteunde mountainbike is een supergeladen mountainbike, aangedreven door een trapmotor en gevoed door een accu. Dit extra gewicht (motor + accu) heeft een directe invloed op de rijervaring, die niet bepaald lijkt op die van een conventionele mountainbike. Voor de rest blijven het uiterlijk, de geometrie en de kinematica van het frame vertrouwd. De uitrusting van de VTTAE is niet radicaal veranderd, maar heeft wel een paar specifieke kenmerken.

    Om gelijke tred te houden met de jonge en dynamische VTTAE-markt hebben fabrikanten steeds geschiktere en duurzamere onderdelen ontworpen, vaak met het label 'E-Bike', 'Special E-Bike', 'Compatible E-Bike', 'E-Bike Approved' enzovoort. Hieronder vallen VTTAE banden, die specifieke rubbersamenstellingen gebruiken, en kettingen, cassettes en remblokken die duurzamer zijn. Ophangsystemen vormen geen uitzondering op deze markttrend.

    Vering op elektrisch ondersteunde mountainbikes

    Er zijn elektrische mountainbikes voor elke rijstijl - vrijetijdstoerfietsen, XC, All Mountain, Enduro. Afhankelijk van het model dat je kiest en je rijstijl, kan je e-bike halfstijf (enkele voorvering) of volledig geveerd (voorvering en achterschokdemper) zijn. De halfstijve VTTAE is over het algemeen lichter en beter op glooiende stukken. De volledig geveerde VTTAE is comfortabeler en beter uitgerust voor ruw terrein, waar de werking van de schokdemper de achterwielbesturing bevordert. Gezien hun enorme potentieel op moeilijke trails hebben VTTAE's met volledige vering echt veersystemen nodig die de grenzen van het mountainbiken kunnen verleggen.

    De ontwikkeling van vorken en schokdempers die speciaal zijn geconfigureerd voor elektrische mountainbikes is van groot belang op dit gebied, omdat vering essentieel is voor de goede prestaties van de VTTAE. De kwaliteit van de vering beïnvloedt niet alleen het comfort (schokdemping) en de veiligheid (grip), maar ook de trapprestaties (motoriek, balans) en het rijgedrag (precisie, dynamiek).

    Door het speciale "e-Bike" label aan te brengen, geven de merken aan dat de vering veiligheidstests heeft doorstaan en geen enkel risico vormt in verband met de extra belasting door de motor, de accu en het versterkte frame. De specifieke kenmerken van VTTAE-veringen omvatten zowel zichtbare (chassis) als onzichtbare (originele instelling, hydraulica, interne onderdelen) kenmerken. Deze veringen bieden ook een groot aantal instelmogelijkheden, waardoor ze kunnen worden aangepast aan het brede spectrum van VTTAE-rijders, van de recreatieve rijder tot de pure enduro-rijder.

    Wat zijn de specifieke kenmerken van een elektrische mountainbike voorvork?

    Vorken zijn geëvolueerd en versterkt om te voldoen aan de behoeften van elektrisch ondersteunde mountainbikes.

    Elektrische mountainbikevorken: een sterker, robuuster en stijver chassis

    Het kiezen van een vork die is geoptimaliseerd voor een elektrische mountainbike is essentieel om veiligheidsredenen: je moet er zeker van zijn dat de vering sterk genoeg is om het soort rijden te weerstaan waarvoor de fiets is ontworpen.

    Het meest voor de hand liggende kenmerk van een 'speciale e-MTB' vork is het frame, dat sterker en stijver is. Het is gemakkelijk te zien dat vorken met een versterkt frame beter reageren op de vervormingsbeperkingen die worden opgelegd door het gewicht van de e-MTB, samen met de traagheid en snelheid. Een stijf frame verbetert ook de afdalingsprestaties, de trajectprecisie en de remstabiliteit. Concreet hebben VTTAE-vorken een grotere diameter (tot 38 mm), dikkere wanden en een robuuster T-stuk en hoepel. Deze 'heavy duty'-constructie betekent dat de beste VTTAE-vorken een stijfheidsniveau hebben dat een double-tee vork waardig is.

    Elektrische MTB-vorken: specifieke afstelling

    De telescopische vorken van elektrisch ondersteunde mountainbikes hebben ook baat bij een fijnere afstelling, precies afgestemd op de behoeften van dit type supercharged bike. Het primaire doel van de vering is om zich aan te passen aan het terrein. Als gevolg daarvan vind je vaak een hoge mate van gevoeligheid voor kleine schokken, om de fiets stabiel te houden op snelle, broze stukken, maar ook om de voorkant vast te houden op steile, technische hellingen, die de neiging hebben om op te stijgen met de kracht van de ondersteuning. Het tweede doel van de VTTAE-vering is om de dempingscapaciteit te vergroten, om agressief rijden te ondersteunen en het gewicht van de fiets onder controle te houden. Een vering die is geoptimaliseerd voor elektrische mountainbikes heeft een progressievere actie, met een steviger gevoel aan het einde van de veerweg.

    Tot slot hebben fabrikanten gewerkt aan de interne onderdelen van de vering van e-bikes. Het optimaliseren van interne onderdelen, zoals het gebruik van oversized geleidebussen, helpt de stabiliteit, soepelheid, betrouwbaarheid en levensduur van de vork te verbeteren.

    Wat zijn de specifieke kenmerken van een elektrische mountainbike schokdemper?

    Volledig geveerde elektrische mountainbikeschokdempers kunnen ook profiteren van een geoptimaliseerd ontwerp, met name wat betreft de robuustheid en originele afstelling van de vering.

    Net als de VTTAE voorvork moet de VTTAE schokdemper bestand zijn tegen grote krachten op het terrein, zware schokken absorberen en ervoor zorgen dat de fiets onder alle omstandigheden goed stand houdt. Er zijn een paar specifieke modellen op de markt, maar de meeste merken gebruiken conventionele MTB-schokdempers, die al voldoen aan de veiligheidsnormen voor e-bikes. Wanneer een schokdemper op een elektrische mountainbike wordt gemonteerd, wordt hij dienovereenkomstig gekalibreerd: hij is gevoeliger voor kleine schokken en zorgt voor maximale progressie aan het einde van de slag. Hij is zo gekozen dat hij perfect samengaat met de bijzondere kinematica van het VTTAE frame.

    Technisch gezien is de achtervering voor elektrische mountainbikes ontworpen rond een versterkte body. Fabrikanten werken ook hard aan de verbindingen en oppervlaktecoatings om de wrijving drastisch te beperken en extreme gevoeligheid voor de kleinste schok te garanderen. Schokdempers van het spiraaltype zijn voorzien van speciale, stijvere veren.