Hoe kies ik mijn veringolie?

Hoe kies ik mijn veringolie?

Ophangingen van mountainbikes zijn zeer technische onderdelen die in het veld aan veel stress worden blootgesteld. Regelmatig onderhoud van je vering is essentieel om ervoor te zorgen dat ze op de lange termijn goed werken. Dit garandeert niet alleen je comfort en veiligheid, maar ook je rijplezier.

De juiste veringolie kiezen is een essentiële eerste stap in het onderhouden van uw vork en schokdemper. Deze olie, die wordt gebruikt om de hydraulische vloeistof in je vering te vervangen, moet voldoen aan de aanbevelingen van de fabrikant.

Waarom moet je de olie voor je MTB-vering regelmatig verversen?

L'veringolie is essentieel voor de goede werking van mountainbikevorken en schokdempers. De olie moet regelmatig worden ververst om een constant prestatieniveau te behouden.

De rol van olie in de werking van MTB-veringen

Het is belangrijk om te begrijpen dat de werking van vorken en schokdempers afhankelijk is van de olie die ze bevatten. schokdempers van mountainbikes is gebaseerd op 2 hoofdelementen: een veer a(lucht of spiraal) en een dempingssysteem b(hydraulisch). Het doel van de demping is om de werking van de veer te controleren en te compenseren, zodat de motor niet terugveert telkens als hij de grond raakt.

De demping van een mountainbikevering wordt altijd geregeld door een hydraulisch systeem. Een vork maakt gebruik van een open of gesloten cartridge (meestal aan de rechterkant). Bij een achtervering is het hydraulische systeem geïntegreerd in de body van de schokdemper of gedeeltelijk gecompenseerd in een cilinder (piggy-back). Hydraulische schokdempers werken door olie door een zuiger te laten circuleren. Deze vloeistof wordt lamineringsolie of bedrijfsolie. Als deze vloeistof wordt gerold, zal deze slijten en zijn eigenschappen verliezen, wat uiteindelijk de prestaties van de vering zal beïnvloeden.

MTB-veringen hebben ook een smeerolie om de glijbeweging te vergemakkelijken. Deze smeerolie bevindt zich in de vorken en in de luchtkamer (schokdemper). Deze olie helpt de verschillende onderdelen te beschermen tegen slijtage (plunjers, afdichtingen, enz.).

Olie voor vering vervangen

L'ophangingsolie speelt een fundamentele rol in de soepele werking van je schokdemper of mountainbikevoorvork. Met kwaliteitsolie kun je het volledige potentieel van je vering benutten en de oorspronkelijke gevoeligheid behouden. Versleten olie daarentegen verzwakt de veerkracht in de compressie-/expansiefase en vermindert de precisie van de afstelling.

Als je in het geval van een vork de plunjers niet schoonmaakt en de smeerolie niet regelmatig vervangt, is de kans groot dat de vork uitdroogt en zich binnenin vuil ophoopt. Deze afzettingen kunnen de plunjers bekrassen of zelfs afschuren en lekkage veroorzaken. Net als bij een schokdemper moeten de smeerolie en afdichtingen regelmatig worden vervangen.

Volledig onderhoud van de ophanging omvat ook het reinigen van de onderdelen, het verversen van de smeeroliehet vernieuwen van de afdichtingen en het hydraulische dempingssysteem ontluchten.

Het naleven van onderhoudsintervallen is des te belangrijker voor veringen. MTB veringen, omdat ze gebruikmaken van geavanceerde technologie en onderdelen die zeer gevoelig zijn voor slijtage. De reparatiekosten zijn veel hoger als het onderhoud wordt verwaarloosd.

Om te voorkomen dat je tot dergelijke extremen gaat, adviseren wij je om de aanbevelingen van de fabrikant met betrekking tot de onderhoudsfrequentie van mountainbike vorken en schokdempers nauwgezet op te volgen.

Je kunt ook onze advies over het onderhoud van een mountainbike vorkof neem contact op met onze technische adviseurs.

MTB vork- en schokdemperolie: hoe vaak moet ik deze verversen?

Instructies verschillen per fabrikant. Houd er rekening mee dat intensief gebruik in moeilijke omstandigheden (stof, vocht, modder) het binnendringen van vuil in je vering bevordert. Afhankelijk van hoe intensief je fietst, kun je overwegen of je eerder of later onderhoud moet plegen.

Het volgende schema voor algemeen onderhoud van je vorken lijkt een goed idee:

  • Voor elke rit: controleer of de ruitenwisserafdichtingen schoon zijn en controleer de toestand van je plunjers;
  • Na elke rit: reinig de plunjers en wisserafdichtingen, breng zo nodig olie/smeermiddel voor de vering aan op de plunjers, belast de vering en veeg overtollig materiaal af;
  • Elke 25 tot 50 uur: controleer of bouten en moeren goed vastzitten;
  • Elke 40 uur (of ongeveer elke 20 ritten): tap de smeerolie af en vervang de ruitenwisserafdichtingen;
  • Elke 100 uur of één keer per jaar (ongeveer elke 50 ritten): tap de olie af uit het hydraulische patroon en vervang de volledige afdichtingsset.
  • Smeerolie aftappen

    voor vorken

    Olie verversen

    voor vorken

    Smeerolie verversen

    voor schokdemper

    Olie verversen

    voor schokdemper
    Fox Racing Shox 30 H 125 H of 1 keer/jaar / 125 H of 1 keer/jaar
    Rock Shox 50 H 100 H / 100 H tot 200 H
    Marzocchi / 50 tot 100 H / 125 H
    BOS / 100 H of 1 keer/jaar / 100 H of 1 keer/jaar
    SR Suntour 50 H 100 H of 1 keer/jaar / 100 H of 1 keer/jaar
    Formule 30 H of 6 maanden 100 H of 1 keer/jaar / 200 H of 1 keer/jaar
    Manitou 50 H 200 H of 1 keer/jaar / 200 H of 1 keer/jaar
    DVO 50 H 100 H / 100 H tot 150 H of 1 keer/jaar


    Probikeshop tip: 
    De complete revisie, inclusief het aftappen van de hydrauliek, is een vrij zware operatie. We raden u aan dit aan een vakman over te laten.

    MTB-vering olie: welke viscositeit moet je kiezen?

    ATV-veringolie wordt geclassificeerd op basis van viscositeit. Je vindt de volgende waarden: 2,5WT / 3WT / 4WT / 5WT / 7WT / 7,5WT / 10WT / 15WT / 20WT / 30WT.

    Als de viscositeitsgraad laag is, is de olie vloeibaar en is je dempingssysteem gevoeliger voor het terrein. Een olie met een hogere viscositeitsgraad is consistenter: dit komt overeen met een dempingssysteem dat moeilijker te activeren is. Als je een ervaren Enduro/DH-rijder bent, lijkt een hoge viscositeitsgraad geschikter. Aan de andere kant is een olie met een lage viscositeit interessanter als je een recreatieve rijder bent en op zoek bent naar comfort en gevoeligheid.

    Je kunt het type olie aanpassen aan je rijstijl en rijgedrag, maar het is het beste om de aanbevelingen van de fabrikant te volgen. Houd er rekening mee dat elke aanpassing die niet door de fabrikant wordt aanbevolen, de garantie ongeldig maakt.

    Het type olie dat compatibel is met je veringsmodel is gemakkelijk te vinden in je onderhoudshandleiding en op de website van de fabrikant. Merken kunnen de volumes specificeren die nodig zijn voor elke bewerking (rechter/linker mouwontluchting, hydraulische aftap).

      ACCESSOIRES - Ophangingsolie