Hoe pas ik een vierkante trapas?

Hoe pas ik een vierkante trapas?

Jouw MOUNTAINBIKE is uitgerust met een trapas met vierkante as en je weet niet hoe het moet? Geen paniek, hier is een handleiding om je te helpen.

  • Tijd : 45 min
  • Niveau : Moeilijk
  • Gereedschap : 8 mm inbussleutel | 15 mm steeksleutel | krukassleutel | splinesleutel voor vierkante as / Isis / Octalink | ontvetter | doek | anti-vastloop montagepasta | borstel | vet | handschoenen | momentsleutel.

Stappen

  1. Maak de ketting los van crankstel.

  2. Gebruik een 8 mm inbussleutel, draai de centrale schroef los die het crankstel aan de kettingringbehuizing vasthoudt.

  3. Verwijder de crank uit de trapas met een speciaal gereedschap dat een extractor wordt genoemd:
    • Schroef het schroefdraadgedeelte van de extractor in de schroefdraad van de trapas (kettingringzijde) en draai vast met een 15 mm steeksleutel;
    • Draai met een 8 mm inbussleutel het tegenoverliggende deel van de extractor vast. Oefen druk uit en je voelt het crankstel aan de kettingringkant;
    • Verwijder de afnemer van de crank door het deel met schroefdraad los te draaien;
    • Voer dezelfde handelingen uit aan de andere kant om het andere deel van het crankstel te verwijderen (tegenoverliggende kettingringkant).

  4. Demonteer de behuizing trapas. Begin met de kant tegenover de kettingbladen. Gebruik hiervoor een 20-splinesleutel die is ontworpen voor trapassen met vierkante as of Isis/Octalink-as. Het crankstel wordt over het algemeen vastgezet met een kracht van 50 Nm, dus je moet een minimum aan kracht gebruiken om de stelring los te maken. Demonteer nu de versnellingsbak zelf aan de kant van de voorplaat, wederom met behulp van de steeksleutel.
    Probikeshop tip: Wees voorzichtig, aan deze kant gaat het losdraaien met de klok mee.

  5. Maak van de gelegenheid gebruik om de trapas schoon te maken met een snelontvetter.

  6. Gebruik anti-seize montagepasta om een effectieve klemming te garanderen en piepen te voorkomen. Gebruik een kwast om de antislippasta aan te brengen op de trapas, alleen aan de kant van het kettingblad.
    Probikeshop tip: Breng geen anti-seize aan op de kunststof stelring, die moet droog gemonteerd worden.

  7. Breng royaal vet aan op de nieuwe trapas om te voorkomen dat er water in de lagers dringt. De trapas wordt vervolgens gemonteerd en vastgeschroefd vanaf de kettingringzijde, eerst met de hand en vervolgens met de crankuittrekker, met behulp van een momentsleutel en het door de fabrikant voorgeschreven aanhaalkoppel (meestal 50 Nm).
    Probikeshop tip: Wees voorzichtig, het aandraaien gaat aan deze kant tegen de wijzers van de klok in.

  8. Voer vervolgens dezelfde handeling uit aan de andere kant met de stelring, dit keer met de conventionele wijzers van de klok mee.

  9. De trapas is nu gemonteerd. We gaan nu de cranks weer monteren te beginnen met de kant tegenover de kettingbladen. Begin met het invetten van de koppeling tussen versnellingsbak en crank en de bevestigingsschroef van de crank. Draai de verbindingsschroef vast met een 8 mm inbussleutel en gebruik vervolgens een momentsleutel om de schroef vast te draaien tot een koppel van 35 Nm met de wijzers van de klok mee.

  10. Monteer het crankstel weer aan de kettingringzijde Begin met het invetten van de verbinding tussen crankstel en crankstel en de schroefdraad van de klemschroef. Probeer de ketting op de trapas te krijgen en plaats vervolgens het crankstel, waarbij u erop let dat de linker en rechter crank tegenover elkaar blijven (de ene onder, de andere boven).
    Probikeshop tip: Om de handeling makkelijker te maken, plaats je de ketting op het kleine kettingblad. Draai de bout vast met een 8 mm inbussleutel en gebruik vervolgens een momentsleutel om de bout rechtsom vast te draaien tot een koppel van 35 Nm.

    MTB - Cranksets en Lagers