Hoe kies je remblokken voor de racefiets?

Hoe kies je remblokken voor de racefiets?

Er zijn twee soorten remblokken voor racefietsen: de de klassieke systeem (waarbij de pad en padhouder uit één stuk bestaan) of het cartridge.

Standaard

  • Type slip: klassiek of cartridge
  • Standaard rubberen bevestigingen: SHIMANO / SRAM of CAMPAGNOLO
  • Type rubber
Klassieke pads

Deze worden steeds zeldzamer in het sportfietsen, maar zijn nog steeds het goedkoopst. Je hebt echter niet veel keuze als het gaat om de kwaliteit van het rubber.

Cartridge remblokken

Dit is nu het referentiesysteem. Het voordeel is dat je alleen het rubberen gedeelte (de cartridge) hoeft te vervangen als het versleten is, dus je hoeft niet elke keer opnieuw af te stellen als je het vervangt, omdat de backing op zijn plaats blijft op de rem.

Voor dit type remblok zijn er meestal maar twee standaarden voor het monteren van het rubber.

Degene die wordt opgelegd door SHIMANO (overgenomen door de meeste fabrikanten, waaronder SRAM) of die van CAMPAGNOLO. Zorg er dus voor dat je weet welk type je nodig hebt voordat je de vervangende cartridges kiest.

De juiste cartridge kiezen

Over het algemeen vind je ofwel 'klassieke' rubbersamenstellingen die veelzijdig zijn, maar ontworpen voor droge omstandigheden, of versies die zijn ontworpen voor natte omstandigheden om maximale prestaties in de regen te behouden.

Tot slot moet je weten dat afhankelijk van het materiaal van je velgenje verschillende cartridges moet gebruiken. De 'klassieke' zijn voor aluminium velgen, maar je vindt er ook die speciaal zijn ontworpen voor rembanen in carbon, keramiek of andere meer specifieke oppervlakken, zoals de Exalith van Mavic. Pas op dat je geen 'klassieke' banden gebruikt op deze specifieke velgen, anders kun je het remblokje of, erger nog, de velg beschadigen.

    ROAD - Schaatsen