Helmtechnologieën

Onmisbaar voor alle fietsdisciplines en alle fietsniveaus, de fietshelm maximale veiligheid en comfort voor de drager. Terwijl fabrikanten lang prioriteit hebben gegeven aan stevigheid om allerlei soorten breuken te voorkomen, richten ze zich nu op het beschermen van het essentiële orgaan dat de hersenen zijn. Fabrikanten hebben daarom geschikte en geavanceerde technologieën ontwikkeld op basis van diepgaande casestudies en crashtestsimulaties van de risico's die ontstaan afhankelijk van de kracht en richting van de botsing. Als gevolg hiervan zijn er talloze systemen ontwikkeld die een steeds hoger beschermingsniveau bieden.

Fox Vloeistof

Het Amerikaanse merk FOX, dat altijd op zoek is naar verbetering van zijn producten, heeft besloten een beschermingssysteem voor helmen te lanceren tegen schade veroorzaakt door rotatie- en lineaire botsingen. Het systeem heet Fluid, een verwijzing naar cerebrospinaal vocht, en heeft dezelfde eigenschappen als het vocht dat je hersenen beschermt. De Fluid-technologie is ontworpen in de vorm van kussentjes die op strategische punten in de helm worden bevestigd en helpt het hoofd van de rijder te ondersteunen wanneer hij of zij valt. Bij een botsing worden de kussentjes samengeperst en wordt de vloeistof binnenin afgevoerd. Dit vermindert de kracht van lineaire en roterende impacts.

De meest complete benadering
tussen veiligheid en prestaties

VLOEISTOF BINNEN

Het meest betrouwbare beschermingssysteem. Een set capsules met een olie met lage viscositeit, die niet kan worden samengedrukt, en een schokschuim beschermen je hersenen door de lineaire en rotatiekrachten bij een botsing te verminderen.

MAGNETISCH VIZIERONTGRENDELINGSSYSTEEM 2.0

Tweede generatie MVRS. Het magnetisch bevestigde vizier laat los bij een impact om de externe rotatiekrachten bij een val te minimaliseren.

Multi-composiet technologie

Lichtgewicht, exclusief ontwerp. Shell gemaakt van een mix van carbon en FRP-hars, ultrastijf en ultralicht.

CAGE

Kinbeschermer uit één stuk, ontworpen om de krachten bij een botsing beter te absorberen en de ademhaling van de rijder te optimaliseren.

X-Static voering

Verwijderbare, anti-mocrobiele voering om geur en transpiratie te voorkomen. De machinewasbare X-Static® voering voorkomt de groei van bacteriën en elimineert geurtjes.

Superieur geïnjecteerd mesh

Beschermde, geïnjecteerde ventilatieroosters voor maximale ventilatie en bescherming tegen de grond

VARIZORB EPS

EPS met dubbele dichtheid en conische structuur, biedt betere bescherming door de impactkrachten over een groter oppervlak te verdelen

4 SCHAALMATEN

4 shellmaten voor ideale pasvorm en comfort

Ultrageventileerd ontwerp

Superieure ventilatie, 11 luchtinlaten en 4 uitlaten voor maximale luchtstroom

mips

Het Mips-systeem (voor Multi-directional Protection System) is een veiligheidstechnologie die steeds meer wordt toegepast in fietshelmen, zowel voor op de weg als in de bergen, en is te vinden op modellen van Bell/Giro, Met, Fox, POC, TLD en Zero RH+. Mips helmen worden gekenmerkt door de toevoeging van een tussenlaag, tussen het hoofd en de buitenschaal, waarvan de beweging enigszins onafhankelijk is van de buitenschaal. Het Zweedse merk biedt nu verschillende beschermingssystemen aan

De schaal en binnenvoering zijn met elkaar verbonden door flexibele elastomeerbevestigingen: bij een botsing glijdt de schaal over de Mips-laag om de overdracht van krachten op de schedel te beperken en het risico op hersenschudding te voorkomen. De Mips-helmen zijn effectief bij radiale impacts, maar vooral bij schuine impacts.

MIPS-C2

Het MIPS C2-beschermingssysteem is het meest wijdverspreide op de markt en is op veel helmen te vinden. Hierbij zijn de schaal en de binnenvoering met elkaar verbonden door flexibele elastomeerbevestigingen: bij een botsing glijdt de schaal over de Mips-laag om de overdracht van krachten op de schedel te beperken en het risico op hersenschudding te voorkomen.

MIPS-A1

Het MIPS A1-beschermingssysteem is het lichtste van het merk, in de vorm van kleine kussentjes. Het wordt meestal gebruikt in weg- en crosscountryhelmen. Ze bevinden zich tussen de schaal en het schuim om het comfort van de rijder niet te beïnvloeden. MIPS A1 bestaat uit twee wrijvingsarme lagen die over elkaar schuiven om de kracht van lineaire en roterende schokken te verminderen.

MIPS-E2

Het MIPS E2-beschermingssysteem is speciaal ontworpen voor integraalhelmen. Hierbij wordt het hoofd van de rijder in een 'motorkap' geplaatst die twee wrijvingsarme schalen bevat die met elkaar verbonden zijn door flexibele elastomeerclips. Bij een impact schuiven ze over elkaar heen om de kracht van de impact te beperken voor een betere absorptie.

MIPS-F2

Het MIPS F2 beschermingssysteem is gebaseerd op de klassieke low-friction shell. Het is verbonden met de binnenvoering door elastomeerbevestigingen tussen de buitenschaal en de EPS-schaal. Bij een impact vervormen de bevestigingen zodat de shell over de Mips-laag kan glijden om de overdracht van krachten te beperken en je hersenen zo goed mogelijk te beschermen.


Het MIPS Spherical beschermingssysteem is de meest discrete functie van de Zweedse fabrikant. Om bescherming en comfort te garanderen, is de technologie geïntegreerd tussen twee lagen wrijvingsarm EPS-schuim. Ze zijn met elkaar verbonden door elastomeerbevestigingen. Bij een val glijden de EPS-schuimen over elkaar heen om de kracht van de lineaire en roterende impact te verminderen. Het is momenteel alleen verkrijgbaar op Bell Super DH en Giro Aether helmen.

KOROYD

Koroyd is een nieuw materiaal dat bij een impact meer energie absorbeert dan de internationale normen en tegelijkertijd de luchtstroom door de helm verbetert. Dit revolutionaire materiaal bestaat uit duizenden geëxtrudeerde copolymeerbuizen die thermisch aan elkaar zijn gelast tot een ongekende, perfect homogene hightech kern. Elke Koroyd-sectie is ontworpen op basis van precieze kenmerken van hardheid, grootte en dikte om de beste weerstand tegen stoten en een aangename esthetiek te bieden.

 

ODS

Het ODS-systeem (Omni-directional Suspension), dat uniek is voor het merk 6D en gespecialiseerd is in motor- en fietshelmen, heeft als doel de verspreiding van krachten en energieën die ontstaan bij een botsing te beperken om het hoofd van de berijder te beschermen tegen mogelijke schade. De helmschaal van helmen met deze technologie bestaat uit twee lagen geëxpandeerd polystyreen (EPS) - een effectief schokabsorberend materiaal - waartussen meerdere elastomeer minidempers zijn geïntegreerd.

Deze kleine ophangingen, met hun kenmerkende zandlopervorm die ze flexibiliteit in meerdere richtingen geeft, comprimeren de twee lagen EPS samen bij een radiale impact om hun absorptiecapaciteit te verhogen. Bij schuine inslagen draait de buitenste laag, die integraal deel uitmaakt van de schaal, lichtjes op de binnenste laag, die in contact staat met het hoofd, om de inslagkrachten zo goed mogelijk te verdelen.

Leatt turbine 360

Ontwikkeld in het wereldberoemde Leatt Lab onderzoekslaboratorium, de. Turbine 360° technologie op alle Leatt helmen (en alleen Leatt helmen). Het idee is om niet alleen de lineaire impact bij een frontale botsing te verminderen, maar ook de rotatie bij een val met hoge snelheid.

POC SPIN

POC heeft naam gemaakt in de wielerwereld dankzij zijn helmen. Om de effectiviteit van zijn producten voortdurend te verbeteren, heeft het Zweedse merk het SPIN-beschermingssysteem (Shearing Pads Inside) ontwikkeld, dat de impact van lineaire en roterende schokken moet verminderen.

De SPIN-technologie heeft de vorm van pads. Deze pads vervangen het schuim dat normaal in de helm zit. Ze maken direct contact met het hoofd van de drager voor een grotere effectiviteit zonder afbreuk te doen aan het comfort. Bij een val zorgen de pads ervoor dat de krachten van de impact worden gedissipeerd, zodat je hersenen optimaal worden beschermd.