Welke transmissie moet ik kiezen voor mijn Gravel?

Misschien ben je op zoek naar een fiets die Gravel We willen je graag wijzen op het belang van het kiezen van de juiste aandrijving voor op de weg en daarbuiten. Met de juiste versnelling kun je tijdens je tochten een ideale trapfrequentie aanhouden.

Soort route, soort rit, moeilijkheidsgraad van het terrein, conditieniveau, enkele of dubbele aandrijving... Probikeshop kan je helpen om de aandrijving te kiezen die het beste bij jouw gravelritten past.

Waarom een specifieke Gravel aandrijving kiezen?

Het centrale element op je Gravel bike, de transmissie moet verschillende kwaliteiten combineren: betrouwbaarheid, efficiëntie en duurzaamheid. Hij moet alle soorten terrein aankunnen: glooiend, glad, ruw, technisch, modderig...

Betrouwbaardere en efficiëntere aandrijvingen voor gravelfietsen

Het is perfect mogelijk om te kiezen voor een aandrijving voor racefietsen die compatibel is met gravelfietsen. Maar een speciaal aangepast systeem biedt je meer eenvoud, betrouwbaarheid en efficiëntie. Kortom, het reageert precies op de beperkingen van het terrein en de discipline.

Gespecialiseerde fietsoverbrengingsmerken bieden 100% Gravel-systemen met geoptimaliseerde onderdelen. Bezoek derailleurs Gravel derailleurs combineren weg- en mountainbiketechnologieën. Het ontwerp van Gravel-derailleurs wijkt iets af van wegderailleurs om de grip op het stuur te verbeteren.

Versnellingsverhoudingen geoptimaliseerd voor Gravel

De kwestie van de overbrengingsverhoudingen is ongetwijfeld het belangrijkste. De gemiddelde snelheid van een gravelrit is lager dan die van een wegrit en hoger dan die van een mountainbiketocht. Vergeleken met een mountainbike is het voorste kettingblad van een Gravel groter en de amplitude van de cassette kleiner.

Gravel-aandrijvingen zijn verkrijgbaar in versies met één of twee platen (Sub-Compact crankstel). Je hebt een ruime keuze aan combinaties voor de tanden van de kettingbladen en de amplitude en afstand van de cassettetandwielen.

De keuze van de configuratie (enkel of dubbel) en de overbrengingsverhoudingen (kettingblad- en cassettetandwielen) hangt af van je niveau van Gravel rijden.

De belangrijkste spelers op de markt van Gravel aandrijvingen: Sram, Shimano en Campagnolo

Hier vinden we de belangrijkste merken in fietsaandrijvingen: Sram, Shimano en Campagnolo. Shimano was de eerste die een 100% Gravel aandrijving lanceerde, met zijn groep GRX-groep die in 2019 werd uitgebracht.

Shimano GRX

De SHIMANO GRX-aandrijving is speciaal ontworpen voor trailrijden. Hij is efficiënt, betrouwbaar, stil en stabiel. Hij is verkrijgbaar in versies met enkele en dubbele platen, met 4 versnellingsniveaus:

  • RX400: 2x10-speed mechanische transmissie (30/46-tands crankstel) ;
  • RX600: mechanische transmissie 1x11 en 2x11 versnellingen (enkel crankstel 40 tanden / dubbel crankstel 30/46 tanden);
  • RX800: mechanische transmissie 1x11 en 2x11 versnellingen (enkel crankstel 40 of 42 tanden / dubbel crankstel 31/48) ;
  • RX815 Di2: elektronische transmissie 1x11 en 2x11 versnellingen (enkel crankstel 40 of 42 tanden / dubbel 31/48).
  • De GRX achterderailleur maakt gebruik van de Shadow RD+ kettingstabilisator, die het springen en rammelen van de ketting beperkt. De hendels zijn opnieuw ontworpen voor een 100% Gravel grip. De getextureerde afwerking verbetert de grip op de kettingbladen. Het draaipunt van de remhendel is 18 mm hoger geplaatst om de werking van de remklauw te vergemakkelijken.

    Campagnolo Ekar

    De Campagnolo Ekar aandrijving is de enige die een enkelschijfs systeem met een 13-speed cassette biedt! Er wordt beweerd dat dit de lichtste aandrijving op de gravelmarkt is.

    Het Campagnolo Ekar crankstel is verkrijgbaar met 4 kettingblad opties:

  • Gravel Adventure: 38-tands kettingblad ;
  • Pure Gravel: 40-tands kettingblad;
  • Fast Gravel: 42-tands kettingblad;
  • Gravel Race: 44-tands kettingblad.
  •  

    De cassette De Ekar 13-speed cassette is verkrijgbaar in 3 versies:

  • Gravel Endurance: 9-36 tanden (bereik: 9, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 18, 20, 23, 27, 31, 36 tanden) ;
  • Gravel Race: 9-42 tanden (9, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 18, 21, 25, 30, 36, 42 tanden) ;
  • Gravel Adventure: 10-44 tanden (10, 11, 12, 13, 14, 15, 17, 20, 23, 27, 32, 38, 44 tanden).

  • Sram XPLR

    De Sram XPLR-aandrijving is een kabelvrij, draadloos 12 V single-plate systeem op basis van eTap-technologie en AXS-connectiviteit. Het maakt gebruik van exclusieve componenten:

  • De Red XPLR eTap AXS / Force XPLR eTap AXS / Rival XPLR eTap AXS achterderailleur;
  • XPLR 10-44 cassette (10, 11, 13, 15, 17, 19, 21, 24, 28, 32, 38, 44 tanden).
  • Het Sram XPLR-systeem bevat de beste technologieën van het merk, zoals de X-Sync vertanding, die een optimale kettingoverbrenging garandeert. De Red XPLR derailleur is voorzien van het Orbit systeem, een hydraulische demper op siliconenbasis die kettingtrillingen op moeilijk terrein helpt verminderen. Het vermindert ook ongewenst geluid. De elektronische eTap-transmissie zorgt voor snel en nauwkeurig schakelen.

    Enkel of dubbel crankstel?

    Bij het kiezen van je Gravel aandrijving is de eerste (en belangrijkste) vraag: enkel- of dubbeldeks?

    De voordelen van een crankstel met enkele plaat voor Gravel-fietsen

    Enkele kettingbladen bieden een aantal voordelen, te beginnen met gewicht en gebruiksgemak. Het weglaten van de voorderailleur en de linkerschakeling bespaart een paar gram op de overbrenging. Zonder de voorderailleur bindt de fiets minder modder, bladeren en takjes...

    In het veld hoef je maar één hendel te bedienen, zodat je je volledig kunt concentreren op het rijden. Als je Gravel rijdt op technische/gebouwde off-road routes, zoals mountainbiken, is de enkele aandrijving een interessante oplossing. Je zult minder snel verdwalen in het schakelen bij overgangen.

    Maar wees voorzichtig met de afstand en amplitude van de tandwielen. Met vergrote cassettes - tot 13 versnellingen - is een enkele aandrijving voldoende voor relatief gladde en toegankelijke routes. Maar als je zware hellingen moet overwinnen, kan het zijn dat je te weinig trapflexibiliteit hebt. Meer in het algemeen zijn fietsen met één versnelling het meest geschikt voor fietsers met een goede conditie.

    De voordelen van een dubbele aandrijving voor gravelrijden

    Het eerste voordeel van een dubbel kettingblad is dat het een breder ontwikkelingsbereik biedt aan beide uiteinden van de cassette. Je klimt soepeler en vindt de juiste overbrengingsverhouding voor snelle asfaltstukken.

    De dubbele aandrijving is een interessante keuze voor fietsers die naar Gravel zijn gekomen, maar nog steeds de geest van de Weg hebben. Zij kunnen efficiënt rijden met de juiste versnelling en de ideale cadans vinden om veeleisende beklimmingen met gemak te beklimmen. Vanuit mechanisch oogpunt optimaliseert het dubbele kettingblad ook de kettinglijn door het te frequente gebruik van externe tanden te vermijden.

    In Gravel wordt het dubbele kettingblad aanbevolen voor veelzijdige routes, met de beste balans tussen weg en spoor. Het helpt je het juiste ritme te vinden op steil terrein of lange tochten. bikepacking. Deze configuratie is het meest geschikt voor beginnende Gravel rijders of rijders op recreatief niveau.

    Mechanische of elektronische transmissie?

    Gedemocratiseerd op de RouteElektronische transmissie biedt verschillende voordelen: gebruiksgemak, precisie en snelheid. Met een simpele druk op de versnellingspook verander je direct van versnelling. Dit gebruiksgemak wordt vooral gewaardeerd tijdens gravelritten, wanneer je met meer vertrouwen gevarieerd terrein moet kunnen trotseren. De elektronische transmissie vereenvoudigt bovendien het onderhoud en belooft een langzamere slijtage van je uitrusting.

    Aan de andere kant hebben comfort en soepelheid een prijs: de prijs van een elektronische transmissie is het grootste obstakel bij de aanschaf. Elektronische storingen kunnen ook een probleem zijn. Maar als je je batterij regelmatig in de gaten houdt, is er geen reden om zonder stroom te komen zitten.

      GRAVEL - Derailleurversnellingen