RIDLEY - Technologie

Een concentraat van technologie

Vanaf het begin zijn Joachim Aerts en zijn team gedreven door de wens om de meest moderne en efficiënte fietsen te maken en hebben ze altijd veel energie gestoken in de ontwikkeling van nieuwe technologieën om de prestaties van hun modellen te verbeteren.
Een van de meest opvallende innovaties van Ridley is FAST (Future Aero & Speed Technology). Dit concept, dat de luchtweerstand op een uitzonderlijke manier optimaliseert, wordt toegepast op elk aspect van de fiets (boven- en onderbuis, staande achtervork, vork, remmen, enz.) en geeft een gevoel van soepelheid en kracht bij elke pedaalslag, elke bocht en elke keer dat je uit het zadel komt om een sprint in te zetten.

Om deze reeks technologieën te ontwikkelen, heeft Ridley in het bijzonder vertrouwd op BikeValley - een onafhankelijke windtunnel die volledig gewijd is aan wielrennen, in 2013 opgericht door verschillende Belgische spelers uit de sector, waaronder Ridley, en die zeer fijne winden tot bijna 110 km/u kan simuleren.

Het Fast-concept in detail

F-TUBING

De F-Tubing technologie verwijst naar het ontwerp van buizen met een druppelvormig profiel dat de luchtweerstand aanzienlijk vermindert. Dankzij deze vorm stroomt de lucht zonder weerstand langs de buizen. Om het gewicht van de buizen te verminderen en dus de snelheid per geproduceerde watt te verhogen, stopt deze druppelvorm waar de luchtstroom de buis verlaat, wat resulteert in een vermindering van de luchtweerstand van 4,03% bij 50 km/u.

F-oppervlak Plus

De F-Surface Plus technologie is ontwikkeld om sneller te gaan met dezelfde hoeveelheid vermogen. Deze technologie wordt toegepast op de Noah en Dean aeromodellen en bestaat uit het aanbrengen van een gestructureerd oppervlak (zoals de kuiltjes op een golfbal) op strategische punten om de luchtweerstand te verminderen. Deze kuiltjes creëren een kleine hoeveelheid turbulentie waardoor de luchtstroom de vorm van de buis beter kan volgen. Door de vloeiende luchtstroom rond het frame kun je de lucht splitsen. Dus hoe harder de wind, hoe meer je de voordelen van deze technologie voelt.

F-Split vork

De revolutionaire F-Split vork maakt gebruik van de turbulentie die wordt gegenereerd door draaiende wielen. Het doet dit door lucht door een gleuf langs de vorkpoten te zuigen, weg van de spaken. De vermindering van luchtwrijving vertaalt zich in een toename van de snelheid.

F-Wings

De F-Wings aan de onderkant van de vork beperken de turbulentie rond de vorkpoten die wordt veroorzaakt door de draaiende naaf. Deze kleine vinnen egaliseren de luchtstroom in dit gebied en verminderen de luchtweerstand. Het is hetzelfde principe als het vleugelprofiel van een vliegtuig. Deze technologie is ingebouwd in de Noah Fast.

F-Steer

De F-Steerer balhoofdbuisafdekking, met zijn halve maan curve, biedt een ingenieuze oplossing voor totale interne kabelgeleiding. De kabels lopen rechtstreeks van het stuur via de stuurpen naar de binnenkant van de balhoofdbuis. Binnen in de balhoofdbuis bewegen ze vrij wanneer het stuur naar links of rechts draait. Deze oplossing vermindert niet alleen de wrijving door kabelweerstand, maar geeft de fiets ook een zeer strak silhouet. Bovendien is de doorsnede van de balhoofdbuis aangepast om de laterale stijfheid te vergroten, voor nog explosievere sprints. Compatibel met Shimano, Campagnolo en Sram aandrijvingen.

F-Brake

De F-Brake remmen zijn volledig geïntegreerd in de vork en gemaakt van carbon. Je zult zelfs geen metalen veer vinden. Deze technologie geeft de fiets een zeer strak silhouet en vermindert het gewicht. Nog belangrijker, het geeft een aerodynamisch voordeel van 2%, omdat de remmen volledig afgeschermd zijn van de wind. Door de vermindering van het aantal bewegende onderdelen is er ook minder onderhoud nodig.

Ridley's carbon frame ontwerp

Ridley betrekt zijn carbon frames uitsluitend van Toray, 's werelds grootste fabrikant van carbonvezels en favoriet bij de lucht- en ruimtevaartindustrie. Afhankelijk van het model gebruikt het merk carbonvezels met een hoge modulus, van de zachtste elasticiteitsmodulus van 24 ton, die het frame een zekere mate van flexibiliteit en comfort geeft, tot de stijfste modulus van 60 ton voor concurrenten die op zoek zijn naar de overwinning.

Zodra het type vezel is gekozen, gaat Ridley aan de slag met het bepalen van de exacte functie die een frame zal vervullen, dat wil zeggen hoe het zal worden gebruikt en hoe het moet aanvoelen in alle mogelijke scenario's. Dan volgt het ontwerpen van het frame. Dan volgt de fase van het ontwerpen van de vorm van het frame, waarbij bijzondere aandacht wordt besteed aan de nauwkeurigheid van de krommingen, lijnen en verschillende diktes van elke buis. Het leggen van het carbon is de laatste fase. Hierbij worden honderden stukken carbon samengevoegd in een tiental lagen om een machine te maken die perfect geschikt is voor de taak die hij moet uitvoeren.

Ontdek onze producten