Markeren van complete fietsen

een effectieve maatregel tegen diefstal

Fietsen zijn begeerde objecten... een beetje te veel! Sommige modellen, zoals elektrisch ondersteunde fietsen en fietsen uit het topgamma, zijn duur en vereisen een aanzienlijke investering. En iedereen weet dat! Daarom voelen eigenaars zich vaak verplicht, of zelfs bang, om op hun fiets te rijden wanneer, waar en hoe ze maar willen. Zorgen over het risico op diefstal zijn helaas nooit ver weg.

Andere fietsen zijn niet gloednieuw, noch ultramodern, noch uitgerust met de nieuwste onderdelen, maar ze hebben nog steeds veel waarde, deze keer sentimenteel. De 16" fiets waar je voor het eerst op reed toen je 6 was en waarvan je droomt om hem door te geven aan je kinderen, de eerste mountainbike die je kon kopen nadat je je eerste loon had gespaard, de Bianchi verzamelfiets die je van je opa hebt geërfd, de retro stadsfiets die je op een rommelmarkt hebt gevonden en die je zelf hebt verbouwd om hem de unieke vintage stijl te geven waar je zo van houdt...

400 000diefstallen / jaar

52 %in het publieke domein

48 %in privéwoningen

Voor alle fietsliefhebbers en -eigenaars is de angst voor diefstal heel reëel, zo erg zelfs dat het niet alleen een belemmering is geworden voor het fietsen, maar ook voor de ontwikkeling van het gebruik ervan.
Volgens een onderzoek van de Fédération des usagers de la bicyclette (FUB) worden er jaarlijks 400.000 fietsen gestolen in Frankrijk, waarvan het merendeel stadsfietsen zijn die op slot staan met sloten van slechte kwaliteit. Deze diefstallen vinden overal plaats: 52% in de openbare ruimte (parken, trottoirs, stations, etc.) en 48% bij particulieren (binnenplaatsen van gebouwen, afgesloten fietsruimtes, garages, lock-ups, etc.).
Bron Economische impact en ontwikkelingspotentieel van fietsen in Frankrijk 2020.

Bijna een kwart van de fietsers die het slachtoffer zijn geworden van diefstal doen geen aangifte op een politiebureau, ontmoedigd door de lage kans op succes, en hebben de neiging om geen nieuwe fiets te kopen of een lagere prijs te betalen.

Ongeveer 150.000 fietsen per jaar (40%) worden achtergelaten teruggevonden. Slechts 3% wordt echter teruggebracht omdat het onmogelijk is om de eigenaar te identificeren en te verifiëren.
Bron BRON : FUB

Er zijn verschillende manieren om fietsen te beveiligen op de markt, waaronder steeds effectievere en efficiëntere sloten (zoals U-sloten of kettingen met bepantsering, die een steeds hoger beveiligingsniveau bieden); en specifieke fietsverzekeringen, die erg nuttig kunnen zijn, niet alleen in geval van schade na een ongeluk, een val of een breuk van de fiets, maar ook voor het vergoeden van een deel van de aankoopprijs in geval van verlies of diefstal.

Deze maatregelen waren echter nog steeds onvoldoende om een concrete en duurzame oplossing te bieden. De Loi d'Orientation des Mobilités (LOM), waarover in 2019 zal worden gestemd, weerspiegelt een van de verbintenissen van het Plan Vélo, namelijk het invoeren van de verplichte markering van fietsen vanaf 2021.

Fietsmarkering een nationale verplichting vanaf 1 januari 2021

Deze richtlijn, die in het Journal Officiel werd gepubliceerd bij decreet nr. 2020-1439 van 23 november 2020, werd gespecificeerd bij een besluit dat op 29 december 2020 werd gepubliceerd.

Om de strijd tegen diefstal, illegale handel en wederverkoop van fietsen op te voeren, moeten alle nieuwe fietsen en EAB's (met uitzondering van kinderfietsen van minder dan 16 inch, aanhangers en scooters) die door een detailhandelaar worden verkocht, vanaf 1 januari 2021 worden geïdentificeerd. Vanaf 1 juli 2021 wordt deze verplichting ook uitgebreid naar de verkoop van tweedehands fietsen door professionals.

Daartoe hebben FUB en de Union Sport et Cycle de APIC (Association de Promotion et d'Identification des Cycles et de la Mobilité́ Active) opgericht, die voortaan verantwoordelijk is voor het beheer van het unieke nationale bestand van geïdentificeerde fietsen (FNUCI), waarvan de geautomatiseerde verwerking voldoet aan de voorwaarden van de wet van 6 januari 1978 betreffende informatietechnologie, bestanden en vrijheden.

Verschillende organisaties die markeeroplossingen aanbieden zijn goedgekeurd door de Franse overheid:

Verschillende organisaties die markeeroplossingen aanbieden zijn erkend door de Franse overheid, waaronder :

Bicycode

Bicycode, opgericht door FUB in 2004, is een van de voorlopers op dit gebied, met een zelfklevend label.

Auvray en het Speed Marking systeem.

Deze bescherming bestaat uit het graveren van het identificatienummer op 2 of 3 plaatsen op de fiets (frame, batterij, motor, enz.). Deze impulsgravure zorgt voor een zekere esthetische kwaliteit, maar moet worden vermeden op kwetsbare frames, vooral die van carbon.

Recobike

Bij dit systeem wordt het veiligheidsinzetstuk (markering) ingekapseld in een laag hoogwaardige hars door middel van een injectieproces dat slechts enkele minuten duurt. Deze techniek maakt het mogelijk om de antidiefstalmarkering chemisch aan het frame van je fiets te lassen.

Paravol

Een fraudebestendige sticker van acrylaat en lasergegraveerd. Deze sticker heeft een QR-code die verwijst naar de gegevens van de fiets op Paravol.org. Als de fiets wordt gekocht of gevonden, scan je gewoon de QR-code om toegang te krijgen tot het onvervalsbare eigendomscertificaat, dat de status aangeeft (gestolen / verloren / niet gestolen) en de eigenaar of Paravol waarschuwt zodat de fiets kan worden geretourneerd.

Geregistreerde fiets, gerustgesteld en beschermd!

We horen je vragen al: "Een markering op mijn fiets, wat betekent dat?
Wat voor soort markering?
En waar komt het meer precies?"

En ook uw opmerkingen: "Eigenlijk gaat mijn nieuwe fiets het niet leuk vinden en ik ook niet, sorry! Ik vind mijn fiets mooi zoals hij is: sober, overzichtelijk. Een gekleurde sticker midden op het frame is uit den boze...".

En toch, als het noodlot zou toeslaan en je favoriete fiets zou worden gestolen, zou je willen dat hij snel wordt gevonden en weer veilig bij je terugkomt, toch?

Dus zelfs als het markeren betekent dat je concessies moet doen aan de esthetiek van het frame, vergeet dan niet dat een gemarkeerde fiets een fiets is die geregistreerd staat in een nationale database. Dit betekent dat hij snel kan worden teruggebracht na een diefstal, maar ook weer kan worden doorverkocht dankzij een officieel eigendomsbewijs.
Een fiets identificeren door hem te markeren is een geruststelling voor de fietser en heeft ook een groot afschrikkend effect, omdat het voor dieven steeds moeilijker wordt om ze in de toekomst door te verkopen. En de cijfers spreken voor zich: fietsidentificatie vermindert het risico op diefstal met 30%!

Hoe werkt het?

Hoe werkt de markering?

Om de echte plaag van fietsendiefstal te bestrijden, wordt een markering gebruikt om de fiets aan de eigenaar te koppelen, door middel van een uniek, gestandaardiseerd nummer waarnaar de winkelier verwijst in een nationaal bestand (FNUCI), dat online toegankelijk is en ook via de eigen platforms van elke erkende operator.

In geval van recuperatie door de politie, een lokale overheid of zelfs een particulier, kan contact worden opgenomen met de eigenaar van de fiets in kwestie en kan de fiets aan hem of haar worden terugbezorgd.
Bij de aankoop van een tweedehands fiets, een transactie die meestal plaatsvindt tussen particulieren, kan de koper ook controleren of de fiets niet gestolen is, om te vermijden dat hij onbewust medeplichtig wordt aan heling.

Hoe wordt de fiets geïdentificeerd?

Eerst en vooral moet het markeringsproces garanderen dat het permanent en onveranderlijk is.
Het identificatienummer, bestaande uit alfanumerieke tekens, wordt op het frame geplaatst (behalve in speciale omstandigheden) en moet gemakkelijk te lezen zijn op een geparkeerde of zelfs gebruikte fiets. Het lijkt op een fietsregistratienummer, maar dan discreter!

De kosten van de fietsidentificatie zijn vaak ten laste van de klant, hoewel ze soms door de verkoper kunnen worden gedekt, en variëren afhankelijk van de goedgekeurde markeringsoplossing die wordt gekozen (Bicycode, Paravol, Recobike, enz.).

De gegevens van de fiets (met name het serienummer) en van de eigenaar (naam, voornaam, enz.) worden door de verkoper bij de verkoop van de nieuwe fiets op de aankoopfactuur en op het platform van de erkende operator geregistreerd. De erkende operator moet vervolgens zijn toegangscodes naar de nieuwe eigenaar sturen. De nieuwe eigenaar kan dan inloggen en desgewenst zijn profielgegevens invullen of foto's van zijn fiets toevoegen of deze indien nodig bijwerken (verlies, doorverkoop).

De erkende exploitanten van hun kant sturen voortdurend informatie door naar APIC, die deze informatie opneemt in de nationale database die APIC beheert. De fiets is dus identificeerbaar en kan levenslang worden geretourneerd. De rol van APIC is het vergemakkelijken van de aangifte van verlies of diefstal en het terugvinden van de fiets, via zijn digitale platform voor het centraliseren van informatie.

Dit unieke nationale bestand van geïdentificeerde fietsen is niets meer dan een database met :

  • de persoonlijke gegevens van de eigenaar van de fiets (voor- en achternaam of bedrijfsnaam, telefoonnummer, e-mailadres) en bepaalde optionele gegevens (geboortedatum, enz.)
  • gegevens over de fiets en zijn status (in gebruik, gestolen/verloren, buiten gebruik/vernietigd, op zoek naar een eigenaar, te koop, uit de werkplaats) en optionele gegevens over de fiets (serienummer van de accu, motor, foto's, enz.).

Deze gegevens zijn toegankelijk voor :

  • Politie, gendarmerie en douanediensten;
  • Gemeentelijke politieagenten, plattelandswachters en gemeentepersoneel belast met de dienst verloren voorwerpen, gemachtigd door de burgemeester van hun gemeente;
  • Personen, diensten of organisaties die bijdragen aan de identificatie van fietsen;
  • Ponden;
  • Directeur van het hoofdbestuur belast met vervoer en mobiliteit of zijn afgevaardigden.

De gegevens in het gemeenschappelijke nationale bestand mogen niet voor commerciële doeleinden worden gebruikt, maar wel voor statistische doeleinden.

Markering
bij Probikeshop

Probikeshop is een samenwerking aangegaan met de operator PARAVOLdie in februari 2021 is goedgekeurd door het Franse ministerie voor Ecologische Transitie en APIC.

De Paravol-sticker, de oplossing die Probikeshop heeft gekozen, is een eenvoudige manier om een fiets te identificeren zonder enige externe interventie. Het is zonder risico voor de fiets, omdat het gebruik ervan geen fysieke of chemische behandeling van het frame met zich meebrengt.

Deze zeer kleine sticker (slechts 50x22 mm) is bijzonder goed bestand tegen scheuren, UV en slecht weer dankzij het materiaal (acrylaat) en de lasergravure.

De vragen veelgestelde vragen

  • Waar wordt de markering geplaatst?

    De sticker wordt direct op het frame aangebracht. Onze technici en deskundige monteurs zijn geïnstrueerd om hun uiterste best te doen om de esthetiek van de fiets te respecteren, terwijl de markering duidelijk zichtbaar blijft voor snelle identificatie.

    De sticker wordt altijd aan de achterkant van de zadelbuis aangebracht.
    Waar dit niet mogelijk is (in uitzonderlijke gevallen), wordt hij op de voorkant van de zadelbuis geplakt.

  • Hoeveel kost de markering?

    Het markeren is gratis voor jou! Probikeshop heeft besloten je deze service aan te bieden om de lancering van deze nationale maatregel te ondersteunen.

  • Waar kan ik mijn informatie vinden?

    Uw eigendomscertificaat en uw inloggegevens worden u per e-mail toegestuurd door Paravol. Indien gewenst kunt u inloggen om gegevens over uw fiets (status, foto's, enz.) of uzelf (adreswijziging, enz.) aan te vullen of te wijzigen.

    Alle documentatie over je fiets blijft beschikbaar om te raadplegen en te downloaden in je persoonlijke ruimte op de website. paravol.org.

    Het eigendomscertificaat is beveiligd tegen vervalsing omdat het een foto van de fiets bevat en de QR-code van het item, die kan worden gecontroleerd door het te scannen op de Paravol-website. Dit certificaat is een officieel bewijs van eigendom en is nodig wanneer je je fiets doorverkoopt of wanneer hij wordt teruggebracht na diefstal of verlies.

  • Mijn fiets is gemarkeerd, hoe krijg ik toegang tot mijn klantenzone?

    Probikeshop heeft u geregistreerd bij Paravol met behulp van de informatie die u heeft verstrekt toen u uw bestelling plaatste. Paravol, onze erkende operator, is verantwoordelijk voor het versturen van alle benodigde informatie per e-mail en een link om verbinding te maken met uw profiel. Vergeet niet je spamfolder te controleren als je de e-mail niet in je inbox vindt!

    Als je je wachtwoord kwijt bent, maak je dan geen zorgen. Je kunt het opnieuw instellen wanneer je maar wilt. Als je denkt dat je e-mailadres onjuist is, geen paniek! Stuur een e-mail naar contact@paravol.org.

  • Ik heb een Paravol tag die ik niet kan activeren, wat moet ik doen?

    Probikeshop heeft je waarschijnlijk al geïdentificeerd. Controleer of je geen account hebt door je wachtwoord te resetten. Het kan zijn dat uw markering nog niet geactiveerd is. In dat geval kunt u een e-mail sturen naar contact@paravol.org met vermelding van je code en de naam van de handelaar (Probikeshop) zodat zij de nodige stappen kunnen ondernemen.

  • Wat moet ik doen als mijn fiets wordt gestolen?

    Als je fiets gestolen is, onderneem dan onmiddellijk actie. Maak direct verbinding met je Paravol account, meld de diefstal en werk de status bij. Het is snel, gemakkelijk en effectief!

    Paravol heeft de eerste nationale database opgezet die het serienummer van een fiets koppelt aan de eigenaar, die door de gemeenschap kan worden geraadpleegd terwijl de anonimiteit wordt beschermd. Deze database maakt het mogelijk om het terugkeerproces te versnellen met de hulp van de gemeenschap.

  • Mijn fiets is gevonden! Hoe kan ik hem terugbrengen?

    Als de fiets is gevonden en geïdentificeerd, neemt Paravol contact op met de eigenaar om de teruggave van de fiets zo eenvoudig mogelijk te organiseren.

    Afhankelijk van de omstandigheden kan de fiets persoonlijk aan de eigenaar worden teruggegeven, of via een Paravol-partner.

    Paravol dekt de kosten voor het terugbrengen van de fiets tot een maximum van € 50.

  • Wat gebeurt er bij verkoop of verandering van eigenaar?

    In het geval van een doorverkoop tussen particulieren moet de eigenaar aangifte doen bij de erkende operator die het identificatiemiddel heeft geleverd en de koper de nodige informatie verstrekken om toegang te krijgen tot het bestand zodat hij zijn nieuwe persoonlijke gegevens kan registreren.

  • Wat gebeurt er als de fiets wordt gerecycled of vernietigd?

    Wanneer een eigenaar zich definitief ontdoet van zijn fiets, moet hij aangifte doen bij de erkende operator die hem het identificatiemiddel heeft geleverd. De exploitant zal dan binnen 24 uur de persoonlijke gegevens van de eigenaar veilig verwijderen.