Een frame is een goede indicator van het gedrag en de eigenschappen van je racefietsde keuze van een frame Er zijn een aantal factoren waar je rekening mee moet houden bij het kiezen van een frame. Hier zijn de basisprincipes om je te helpen de juiste keuze te maken.
Normen
Zorg er bij het kiezen van je frame voor dat je de verschillende standaarden herkent bij het kiezen van de rest van je onderdelen, die hieronder worden opgesomd:- Type headset
- Type trapas
- Type voorderailleur
Materiaal
Aluminium
Aluminium frames bieden over het algemeen een goed compromis tussen comfort en prestaties tegen een betaalbare prijs. Concurrenten bekritiseren ze vaak omdat ze te zwaar zouden zijn en te weinig stijfheid zouden hebben, maar dit materiaal heeft de afgelopen jaren een aanzienlijke ontwikkeling doorgemaakt. Het is nu mogelijk om aluminium frames van topkwaliteit te vinden die de prestaties van carbon benaderen.
Er worden twee belangrijke soorten aluminium gebruikt: 6061 en 7005. De eerste staat bekend als lichter, terwijl de tweede, die sterker is, betekent dat er minder materiaal nodig is om het frame te ontwerpen. Sommige fabrikanten bieden ook frames van scandium aan. In combinatie met aluminium bespaart dit 10-15% in gewicht.
Koolstof
Carbon is tegenwoordig het materiaal bij uitstek in het racefietsen. Het kan tot in het oneindige worden gecombineerd met een verscheidenheid aan vezels om bijzonder goed presterende, lichtgewicht frames te maken. Het is echter belangrijk om te benadrukken dat niet alle carbonframes identiek zijn qua elasticiteit of stijfheid. Ze worden vaak als iets te elitair beschouwd voor wie gewoon een frisse neus wil halen, maar zijn ongetwijfeld zeer geschikt voor de meer ervaren of competitieve sporter.
Met de geometrie van een frame kun je je fiets optimaliseren voor het beoogde gebruik. Het wordt bepaald door de afmetingen en hoeken tussen de verschillende buizen waaruit je frame bestaat. Ook al zijn ze allemaal belangrijk, je kunt een goed idee krijgen van de algemene geometrie aan de hand van twee waarden:
Lengte achtervork
Gemiddeld 405 mm, ze kunnen langer zijn voor meer comfort en stabiliteit, of korter voor meer reactievermogen.
De lengte van de balhoofdbuis
Deze waarde varieert per framemaat, maar bij een maat 54 bijvoorbeeld is de balhoofdbuis gemiddeld 155 mm. Een langere balhoofdbuis resulteert in een meer rechtopstaande positie voor meer comfort; terwijl een kortere balhoofdbuis resulteert in een meer voorwaartse en aerodynamische positie voor maximale prestaties.
Vorm frame
Tot slot zul je vaak de term schuin frame horen gebruiken. Dit betekent simpelweg dat de horizontale buis aan de zitbuiszijde lager is dan aan de balhoofdbuiszijde. Deze geometrie zorgt voor meer stijfheid, voor een groter reactievermogen en snellere acceleratie.
Welke racefiets is geschikt voor mij?
Voor af en toe rijdenVoor occasioneel gebruik zal een aluminium frame meer dan aan je verwachtingen voldoen, met een iets langer dan gemiddelde zitbuis en liggende achtervork voor meer comfort en rijstabiliteit.
Prestaties is vooral de essentie van een carbon frame met een agressieve geometrie, d.w.z. met een relatief lage cockpit en korte liggende achtervorken, gecombineerd met een langere bovenbuis voor een betere trappositie en meer aerodynamica.
Een snelgroeiende discipline, de Grind is geïnspireerd op wegframes, met aanpassingen, met name op het gebied van slope, waardoor hij verschillende wegen aankan: landweggetjes, boswegen, gravelwegen en zelfs asfalt. Je kiest voor een aluminium frame voor vrije tijd en een carbon frame voor prestaties.
Tijdrijden / Triatlon Tegenwoordig is carbon het dominante materiaal, en terecht. Dankzij de verschillende fabricageprocessen kunnen frames worden gemaakt die hoge prestaties leveren, aerodynamisch en licht zijn.
Voor baankennersNostalgische rijders zullen kiezen voor een aluminium frame, maar als je voor het podium gaat, moet je kiezen voor carbon, dat maximale prestaties biedt zonder compromissen.
Découvrez tous nos conseils & Tutoriels