Hoe kies je een mountainbikeframe?

Hoe kies je een mountainbikeframe?

De keuze van een frame is cruciaal voor het rijgedrag en comfort van je fiets. mountainbike frame Er zijn een aantal factoren waarmee je rekening moet houden bij het kiezen van een frame. Hier zijn de sleutels tot het maken van een weloverwogen keuze.

Normen

Voordat je een frame kiest, moet je de verschillende kenmerken ervan in kaart brengen, zodat je je geen zorgen hoeft te maken over de compatibiliteit van andere onderdelen:

  • Wielmaat
  • Type balhoofdset
  • Type trapas
  • Type wielas
  • Type voorderailleur
  • Type ISCG in het geval van montage met een kettinggeleider

Materialen

  • Staal
    Een stalen frame biedt grote flexibiliteit en onvergelijkbare sterkte, tegen een betaalbare prijs. Door de grotere elasticiteit dan andere metalen materialen is het fysiek toegankelijk voor alle fietsers. Concurrenten zullen kritiek hebben op het buitensporige gewicht en het gebrek aan stijfheid, hoewel het nu mogelijk is om stalen frames van topkwaliteit te vinden die bijna net zo stijf en licht zijn als aluminium frames.
  • Aluminium frames
    Net als staal zijn aluminium frames sterk geëvolueerd. Ooit stonden frames van deze legering bekend als erg stijf maar niet erg comfortabel, maar dankzij de gereduceerde dikte van de buizen hebben ze grote vooruitgang geboekt, wat ook gewichtsbesparing oplevert.
    Er worden twee soorten aluminium gebruikt: 6061 en 7005. De eerste soort staat bekend als lichter en de tweede als sterker. Sommige fabrikanten bieden ook frames van scandium aan. In combinatie met aluminium levert dit een gewichtsbesparing op van 10-15%.
  • Koolstof
    Carbon wordt gebruikt in topframes vanwege de kosten en is het materiaal bij uitstek in de hedendaagse wielersport. Omdat het eindeloos kan worden gecombineerd met andere vezels, kunnen met carbon frames worden gemaakt die licht en stijf zijn, maar fysiek en technisch veeleisend. Carbon is daarom vooral ontworpen voor wielrenners.
  • Titanium
    Tot slot wordt een zeer klein aantal frames gemaakt van titanium. Een absolute benchmark op het gebied van lichtheid/comfort/prestaties, en daarom ideaal voor crosscountrygebruik, maar titanium is niettemin erg duur.

Welk frame past bij mij?

Fabrikanten selecteren zorgvuldig elk materiaal om de beste balans te bieden tussen prestaties, gewicht, sterkte en prijs voor elke sport.

  • Wandelen
    Voor toertochten is het ideale frame een frame dat comfortabel en betrouwbaar is, zoals te vinden is op onze vrijetijdsfietsen. We raden een halfstijf stalen of aluminium frame aan om goede prestaties te behouden. Sommigen geven de voorkeur aan een volledig geveerde mountainbike voor meer comfort, met een 27,5" of 29" frame en een vork met 100 tot 130 mm veerweg voor meer veelzijdigheid.
  • Langlauf
    Voor Cross-Country tochten, een halfstijf aluminium frame, of een nog exclusiever carbon frame, voor maximaal reactievermogen. Bij voorkeur 29" wielen en een vork met 80 tot 120 mm veerweg voor de beste snelheid op glooiende stukken, maar ook op ruiger terrein.
  • All-Mountain
    Voor all mountain rijden raden wij een mountainbike aan die zowel goed kan klimmen als op zijn gemak is op afdalingen, zelfs als deze steil zijn. Zoek dus naar een all-mountain fiets met 130 tot 150 mm veerweg. De amateur zal kiezen voor een aluminium frame met 27,5" of 29" wielen, terwijl de wedstrijdrijder zich zal laten verleiden door carbon in 27,5" of 29", afhankelijk van zijn maat en of hij de voorkeur geeft aan precisie en reactievermogen of aan oversteekbaarheid.
  • Enduro
    Wat Enduro betreft, hoeft het frame niet per se het meest efficiënte te zijn voor het klimmen, het is vooral voor het afdalen dat het zijn plaats zal vinden. Je hebt een volledig geveerd frame nodig. De amateur zal kiezen voor een aluminium frame met 27,5" of 29" wielen, terwijl de concurrent verleid zal worden door carbon in 27,5" of 29", afhankelijk van zijn maat en of hij de voorkeur geeft aan precisie en reactievermogen of aan oversteekbaarheid. Voor de veerweg is het minimum 140 mm, met meer durf op het terrein tot 180 mm.
  • DH/Freeride
    Als je aan DH/Freeride doet, heb je een volledig geveerde aluminium fiets nodig, ook al begint carbon steeds populairder te worden op dit gebied, zelfs voor degenen die op jacht zijn naar seconden op de finishlijn. Met 200 mm veerweg om alles aan te kunnen en 27,5" wielen voor maximale respons of 29" voor maximaal rijgemak.