Hoe kies je een crosscountryfiets

Hoe kies je een crosscountryfiets

Cross Country (of XC) is een mountainbike discipline die al heel lang bestaat en die heel verschillende aspecten heeft, afhankelijk van het niveau waarop het wordt beoefend. Terwijl XC wordt beoefend op steeds technisch veeleisendere parcoursen op een zeer hoog niveau, kan het ook worden gezien als een snelle rit met geen andere ambitie dan te trainen in een natuurlijke omgeving. Afhankelijk van je aanpak zal je fietskeuze heel verschillend zijn.

Wat is crosscountry / marathon?

Cross Country (of XC) is de oudste discipline en trekt nog steeds het grootste aantal fietsers. Het bestaat uit een reeks beklimmingen, afdalingen en glooiende stukken op natuurlijke parcoursen of circuits van verschillende lengte. Het vereist geen speciale infrastructuur en kan het hele jaar door in alle regio's worden beoefend.

De essentie van MOUNTAINBIKENCross-country is toegankelijk voor alle niveaus, of je nu op zoek bent naar recreatief mountainbiken of competitie op hoog niveau. Bezoek assortimenten fietsen van deze familie zijn zeer breed, zodat ze alle situaties aankunnen, met name wat betreft de topografie van de regio waar je wilt rijden, je rijstijl en je budget.

WELK FRAME IS GESCHIKT VOOR MIJ?

Voordat je een mountainbike framemoet je eerst je doel bepalen. Als je op zoek bent naar comfort en robuustheid als vrijetijdsbesteding, zullen de belangrijkste criteria - meer dan bij elke andere mountainbike discipline - lichtheid en reactievermogen zijn om de eisen van constante tempowisselingen aan te kunnen. Deze punten, uiteraard geconditioneerd door je budget, zullen er natuurlijk toe leiden dat je in het eerste geval kiest voor een stalen of aluminium frame, en in het tweede geval voor een carbon frame.

Naast de materiaalkeuze is het andere belangrijke punt om over te beslissen de keuze van een semi-stijve mountainbike of een volledig geveerde mountainbike. Hoewel kinematica de afgelopen jaren enorme vooruitgang heeft geboekt, waardoor het pompeffect tijdens het trappen vrijwel is verdwenen en de verschillen in prestaties dus sterk zijn verminderd, zijn er nog steeds enkele opmerkelijke verschillen. Voor dezelfde prijsklasse zal een halfstijf model lichter, gemakkelijker te onderhouden en betaalbaarder zijn. Een volledig geveerd model biedt daarentegen meer comfort, meer tractie en een betere schokdemping.

Het laatste criterium om rekening mee te houden is het wielformaat: 26" voor een meer wendbare en responsieve fiets, die echter vrijwel uit de catalogus van de fabrikanten is verdwenen (nu voornamelijk gereserveerd voor junioren); 27,5" voor een goed compromis tussen responsiviteit en gebruiksgemak (ideaal voor mensen tussen de 1,60 en 1,70 m); 29" voor een fiets met meer rolkarakteristieken en een groter klimvermogen (die kan worden overwogen vanaf 1,70 m). Opgemerkt moet worden dat de 27,5+ (27,5" wielen waarmee zeer brede banden kunnen worden gemonteerd) een hybride formaat is dat meer comfort en stabiliteit biedt, evenals veelzijdigheid, omdat op veel 27,5+ modellen zowel 27,5+ als 29" wielen kunnen worden gemonteerd.

MET WELKE UITRUSTING?

XC mountainbikes hebben vrij korte vering, met een veerweg die meestal varieert van 100 tot 120 mm, en vergrendelingsopties zodat je de glooiende, klimmende en afdalende stukken onder de best mogelijke omstandigheden kunt nemen. Deze vergrendeling kan vaak direct vanaf het stuur worden bediend, zodat je geen seconde verliest.

Als het op aandrijvingen aankomt, wordt het enkelschakelsysteem (1x11 of 1x12V) steeds populairder vanwege zijn lichtheid, eenvoud en efficiëntie. Maar vrijetijdsfietsers voelen zich meer op hun gemak met een dubbel of zelfs driedubbel crankstel, gecombineerd met een cassette met 10 of 11 versnellingen voor meer veelzijdigheid en gemoedsrust tijdens het klimmen.

De rest van de onderdelen is over het algemeen vrij identiek, ongeacht het model, met schijfremmen schijfremmen, meestal hydraulisch, met schijven met een diameter van 160 tot 180 mm, en wielen die steeds vaker geschikt zijn voor montage zonder binnenband of zonder binnenband, wat niet alleen maximale bescherming tegen lekrijden biedt, maar ook betere tractie en meer comfort. Tot slot kunnen de topmodellen worden geleverd met een telescopische zadelpen, zodat de rijder direct de ideale houding kan aannemen, of hij nu klimt of afdaalt.