De
renaissance
van een icoon
1930
Om getuige te zijn van de geboorte van de Franse fabrikant, moet je teruggaan naar 1930. In die tijd produceerde Ateliers de la Rive in Saint-Étienne verschillende soorten stalen buizen, waaronder Vitus, dat framebouwers aantrok vanwege zijn lichtheid en robuustheid. In die tijd concurreerde het bedrijf met het Britse bedrijf Reynolds en de Italiaanse fabrikant Columbus.
1978
In de jaren 1970 vestigde Vitus zich als een van de toonaangevende fabrikanten van stalen buizen, dankzij de "Super Vitus 971", het resultaat van nieuwe constructieprocessen. In 1978, een cruciaal jaar, werd Vitus overgenomen door fietsenfabrikant Bador en kreeg het bedrijf een nieuw technologisch patent dat de stijfheid en robuustheid van het frame verbeterde. Een jaar later werd het iconische Vitus 979 frame gelanceerd, waarmee ultra-high-performance fietsen van onder andere Phil Anderson, Graham Jones, Luis Herrera en Sean Kelly werden uitgerust. Het was natuurlijk Kelly die met zijn overwinningen in de klassiekers en de Vuelta de reputatie van het merk zou vestigen. In een tijd waarin de meeste fabrikanten nog steeds stalen buizen gebruiken, is Vitus uitgegroeid tot 's werelds toonaangevende fabrikant van aluminium fietsen.
1990
Begin jaren 90, een ander materiaal, een andere revolutie met de ZX-1, een frame uit één stuk met een avant-gardistisch ontwerp. Met zijn interne kabelgeleiding en formidabele aerodynamica werd het vereeuwigd door Laurent Fignon in de Grande Boucle. Dit juweeltje van technologie baant de weg voor moderne carbon ontwerpprocessen.
2008
De late jaren 90 en vroege jaren 2000 waren moeilijker. De fietsindustrie veranderde heel snel en het merk had moeite om bij te blijven. Het werd opgekocht door de grote namen in het Franse wielrennen, zoals Look en daarna Time. Ondanks verschillende pogingen om de successen uit het verleden nieuw leven in te blazen, stopte Vitus in 2008.
2009
Een team van ingenieurs uit Noord-Ierland werkte aan de ontwikkeling van een gloednieuw fietsmerk en ontdekte dat Vitus te koop stond. De geschiedenis en het erfgoed van de naam overtuigden deze gepassioneerde ingenieurs onmiddellijk. Ze konden zich helemaal vinden in de visie en waarden van Vitus. Dus besloten ze het merk te kopen, met de legendarische Sean Kelly als hun ambassadeur.
2011
Dit was het moment voor nieuwe ambities, de heropleving van oude assortimenten en de creatie van nieuwe, zoals de Nucleus semi-rigide mountainbike in 2011.
2012
In 2012 ontwikkelden de ingenieurs de Vitus Escarpe volledig geveerde mountainbike, waarmee het merk debuteerde in de Enduro-wereld. In datzelfde jaar ging de lancering van de Sean Kelly volledig carbon signature bike gepaard met de eerste ritten van het An Post UCI profteam. Nauwe samenwerking met de renners leidde tot verbeteringen aan de fietsen.
2015
Het Enduro-gamma werd volledig herontworpen, dankzij een nieuw veringsoctrooi. Beloningen volgden, met Killian Callaghan die de Enduro World Series U21 won in 2016 en Colin Ross die de Downhill Masters wereldtitel won in 2018. De Escarpe mountainbike ontving zelfs de Trail Bike of the Year award van MBR magazine.
2016
De Nucleus mountainbike won de Bike of the Year award en zal dat de komende 5 jaar ook doen.
2018
Het Ierse merk werkte samen met Cherie Pridham aan Vitus Pro Cycling, met Ed Clancy en Scott Thwaites. In 2018 werd ook de eerste elektrische serie gelanceerd, waarbij de E-Sommet mountainbike de Ebike-test van MBR magazine won met een indrukwekkende 10/10.
2020
Meer recentelijk zijn Rob Warner (de eerste Britse DH World Cup-winnaar), Joe Smith (DH-renner) en Helen Jenkins (voormalig tweevoudig triatlonwereldkampioene) bij de Vitus-familie gekomen om steeds meer expertise in de verschillende fietsdisciplines te bieden.
2021
De Escarpe mountainbike werd door het Britse tijdschrift MBR uitgeroepen tot beste trailfiets van het jaar. Het ZX-1 EVO wegmodel (dat zijn 20e verjaardag viert) en de Vitesse EVO zijn volledig opnieuw ontworpen en werden unaniem geprezen door de tijdschriften Road.cc, Cycling Weekly en Bike Radar. Tot slot maakte de Energie EVO veldrit zijn wereldbekerdebuut in België dankzij Team Spectra Racing.
Ontdek onze productenVITUS - Voor echte renners