Hoe kies ik een crankstel voor mijn racefiets?

Hoe kies ik een crankstel voor mijn racefiets?

Drievoudig crankstel, dubbel crankstel, compact crankstel, Hollowtech II as, GXP crankstel of BB30 crankstel, het is makkelijk om te verdwalen in alle verschillende crankstel standaarden. crankstel. Dit is wat je moet weten.

De standaarden

  • Type as: Hollowtech, GXP, BB30, etc.
  • Aantal kettingbladen: 1, 2 of 3
  • Compatibiliteit van het aantal versnellingen: momenteel 10 of 11
  • Cranklengte: 165, 170, 172,5 of 175 mm
  • Versnellingen

Soorten crankstellen

Het eerste waar je rekening mee moet houden bij het kiezen van een crankstel is de trapas van je frame. Afhankelijk van het merk zijn er verschillende asstandaarden. Om je te helpen bepalen wat je nodig hebt, is hier een lijst van de meest voorkomende:

Als de trapasas deel uitmaakt van het trapashuis :

  • ISO vierkant: 12,5 mm conische vierkante as aan het uiteinde van de as

Als de trapas deel uitmaakt van de trapas, ook wel een doorgaande as genoemd:

  • Hollowtech II, Megaexo: as met een diameter van 24 mm
  • GXP: as met een diameter van 22 mm links, 24 mm rechts
  • Power-Torque: 1-delige as met 25 mm diameter
  • Ultra-Torque: 2-delige as met diameter van 25 mm
  • BB30: 30 mm diameter as

Let op: sommige racefietsen hebben een verlengde trapas waarvoor een specifiek crankstel nodig is, zoals het 386EVO systeem, dat een verlengde BB30 is.

Voor de aantal kettingbladenis de huidige trend om het aantal bakjes te beperken. Trays aan de voorkant en het aantal tandwielen aan de achterkant te verhogen. Vermindering van het aantal voorste kettingbladen elimineert dubbele tandwielen en verbetert de levensduur van de transmissie. De Triple is meestal 30/39/50, de Compact 34/50 (110 mm tussenruimte, waardoor een kettingblad kleiner dan 38 kan worden gemonteerd) en de Double 39/53 (130 of 135 mm tussenruimte voor meer stevigheid boven 38 tanden). Bij de nieuwe generatie 4-spaaks crankstellen is de hartafstand hetzelfde voor de Double en Compact voor een betere onderlinge compatibiliteit: 110 mm. Er zijn ook Mid-Compact modellen, met een klein 36-tands kettingblad en een groot 52-tands kettingblad, allemaal met een hartafstand van 110 mm. Tot op heden is de meest gebruikte aandrijving een Compact 34/50 met 11 versnellingen.

Net als de rest van de aandrijving is het crankstel ontworpen om te werken onder een standaard versnellingJe kunt dus bijvoorbeeld geen 10-speed crankstel combineren met een 11V aandrijving.

Als je eenmaal hebt besloten welk model je nodig hebt, heb je de keuze uit cranklengte tussen 165, 170, 172,5 en 175 mm. In theorie geven langere cranks je meer hefboomwerking, zodat je minder hoeft te duwen; omgekeerd betekenen kortere cranks dat je minder afstand hoeft af te leggen om een draai aan het crankstel te maken, waardoor het gemakkelijker wordt om je trapfrequentie te verhogen. Maar dit fenomeen is niet duidelijk voor een amateur. Wat wel waar is, is dat het belangrijk is om een cranklengte te hebben die in verhouding staat tot de grootte van je benen.

Wat betreft de crankstel tandenHoe minder tanden het kettingblad heeft, hoe meer moeite het kost om het wiel te draaien. Ideaal voor het beklimmen van heuvels!

Welk crankstel is geschikt voor mij?

Als het gaat om het vervangen van je crankstel, heb je niet per se een keuze die verder gaat dan kwaliteit en tanden. De keuze hangt af van het type versnellingsbak (compatibiliteit met de as) en het aantal kettingbladen/versnellingen van de shifters en derailleurs.

Als je gewoon op zoek bent naar wat frisse lucht, zal een driedubbele aandrijving je maximale veelzijdigheid en flexibiliteit bieden tijdens alle soorten uitstapjes, ongeacht hoeveel versnellingen je achter hebt.

Voor een goed compromis tussen vrije tijd en prestatiesVoor een goed compromis tussen vrije tijd en prestaties vereenvoudigt een Compact, meestal in 34/50 en 11 versnellingen, je aandrijving zodat je alleen het essentiële overhoudt, terwijl je een versnellingsbereik behoudt dat dicht in de buurt komt van dat van een Triple door bijvoorbeeld te kiezen voor een 11-32 cassette.

De prestaties eerst zal de essentie zijn van een 39/53 Dubbele aandrijving met een 11-speed cassette, waarvan de gearing zal afhangen van het profiel van de rit, maar met een 11-28 kun je overal komen voor een koerier.

Op Tijdrijden / Triatlon zijn er 2 denkrichtingen. Ofwel een eenvoudige, betrouwbare en verschrikkelijk efficiënte enkele aandrijving voor deze discipline, maar eentje waarbij je je versnelling zorgvuldig moet kiezen op basis van het profiel van de race. Of een dubbele aandrijving met een kortere 11-25 cassette voor een compromis tussen pure prestaties en veelzijdigheid.

Voor de lengte van de cranks kan de berekening als volgt worden samengevat:

  • Binnenbeenlengte minder dan 81 cm: 165 mm cranks
  • Tussen benen van 81 en 83,5 cm: 170 mm cranks
  • Tussen 83,5 en 86 cm: 172,5 mm cranks
  • Tussen benen van meer dan 86 cm: 175 mm cranks

Bij dezelfde binnenbeenlengte kun je met kortere cranks echter gemakkelijker je trapfrequentie verhogen. Met langere cranks kun je gemakkelijker hogere overbrengingsverhoudingen gebruiken.

    Cranks en Cranksets