Waarom elektrisch?

Waarom elektrisch?

De elektrische aandrijflijn wordt volwassen, met een steeds breder aanbod! Maar waarom zou je overstappen op een elektrische transmissie? Voordeel of bron van problemen?

Hier zijn een paar antwoorden.

Elektromotoren worden veel gebruikt op motoren uit het topsegment, maar beginnen nu ook hun intrede te doen op motoren uit het middensegment. Maar waarom zou je per slot van rekening overstappen op een elektrische aandrijving ? Voordeel of bron van problemen, hier zijn enkele antwoorden.

Het eerste voordeel is even eenvoudig als voor de hand liggend. Een kabel en mantelset in slechte staat of slecht gesmeerd is de eerste reden voor een defecte transmissie: bij elektrische fietsen geen kabel meer, geen mantelset, dus geen problemen meer!

Het tweede voordeel is iets subtieler. Ook al is hij heel sterk, een staalkabel werkt en rekt daarom iets uit tijdens zijn levensduur. Het tegenovergestelde geldt voor de kabelmantel, die is ontworpen om flexibel genoeg te zijn om zich aan te passen aan je fiets, zodat hij geleidelijk samendrukt. De combinatie van deze twee fenomenen verklaart waarom je je instellingen regelmatig moet aanpassen om het probleem te corrigeren. Nogmaals, elektrische fietsen elimineren dit probleem door kabels en omhulsels overbodig te maken.

Het laatste voordeel Het onbetwistbare voordeel betreft de montage van de onderdelen. Hoewel het relatief eenvoudig is om de verschillende onderdelen van een transmissie zelf te installeren, wordt het ingewikkelder als je alles moet afstellen. Bij een elektrische unit zorgt de elektronica voor alles. De procedure verschilt van merk tot merk, maar over het algemeen stel je altijd de aanslagen af en zet je de derailleur op een bepaald tandwiel om je lagers te vinden en je bent klaar. De derailleurs passen zich automatisch aan de overbrengingsverhouding aan.

Tot slot, omdat de afstelling puur elektronisch is, is het veld van mogelijkheden wijd open! Afhankelijk van het merk zijn hier een paar voorbeelden van de functies die beschikbaar zijn bij elektrische fietsen:

  • Uitlezen en vastleggen van snelheidsinformatie (gebruikt tandwiel/plaatje) op een GPS.
  • De mogelijkheid om de manier van schakelen te veranderen (één enkele bediening voor voor- en achterderailleurs, de mogelijkheid om naar links te schakelen, enz.)

Ondanks al deze voordelen kunnen sommige mensen zich nog steeds zorgen maken. Wat waterbestendigheid betreft, hebben deze systemen hun waarde al meer dan 20 jaar bewezen en worden ze ook gebruikt bij Cyclocross en mountainbiken, waar de omstandigheden extreem kunnen zijn. Je kunt dus zeker zijn van de betrouwbaarheid van de componenten en connectoren. Wat betreft actieradius, afhankelijk van de versie, claimen fabrikanten tussen de 1.000 en 2.000 km, meer dan genoeg om zonder problemen Roubaix-Nice te doen!

Dus, ben jij overtuigd van elektrische auto's?

    Road achterderailleurs