Kubus technologieën
Hybride technologieënKoolstof-technologieënAluminiumtechnologieënTestlaboratoriumHYBRIDE TECHNOLOGIE
In de afgelopen jaren heeft Cube een meesterschap ontwikkeld in geïntegreerde aandrijflijnen. Uitgerust met Bosch motoren en accu's, die een benchmark blijven op dit gebied, staan Cube mountainbikes, mountainbikes, toerfietsen en stadsfietsen bekend om hun bijzonder geslaagde esthetiek, met een integratie die zorgt voor een ongelooflijk racy uiterlijk en tegelijkertijd een extreem natuurlijk trapgedrag.
Op de weg werkt Cube nauw samen met de aandrijfeenheid van het merk Fazua, die alle tot nu toe ondervonden problemen op het gebied van grootte, gewicht en buitensporige weerstand bij het trappen voorbij de ondersteuningsdrempel overwint.
Stereo Hybride 160 Actieteam AGREE HYBRID C:62 SLT Schijf
Koolstof technologieën
De perfecte trilogie: licht, stijf en fun.Met de C:68-technologie is CUBE erin geslaagd om de dikte van zijn frames met 25% te verminderen en tegelijkertijd het gewicht aanzienlijk te verlagen. Met een koolstofvezelgehalte van 68% vergeleken met 32% hars gecombineerd met nanodeeltjes, resulteert dit productieproces ook in stijvere, meer responsieve frames.
Maar nu gaat het Duitse merk nog een stap verder met deze technologie. Waar C:68 frames eerst bestonden uit homogene lagen carbon, hebben de nieuwe modellen nu tot 6 verschillende soorten vezels, allemaal geweven onder een hoek om aan de belastingseisen te voldoen. Dit is C:68X-technologie! Het resultaat? Veiligere, stijvere frames met betere aerodynamische eigenschappen, maar ook comfortabeler en lichter. En dat allemaal dankzij de zorgvuldige selectie en gerichte verdeling van materialen.
Innovatief carbon
Een C:68 frame combineert deze koolstofvezel met het Advanced Twin Mold fabricageproces, waarbij onnauwkeurige overlappingen worden geminimaliseerd door afzonderlijke carbonlagen tijdens het monocoque fabricageproces zorgvuldig over gevoelige gebieden te plaatsen. Het resultaat is een frame zonder overbodig gewicht en met ongelooflijke prestaties.
C:62 - licht en toch stijf
Door het gebruik van vezels met een hoge modulus zijn frames met het C:62 logo zowel licht als sterk. Delicaat verspreide nanodeeltjes zijn ingebed in de hars die de twee lagen carbon aan elkaar bindt. Deze minuscule deeltjes verhogen de sterkte van het frame, waardoor het minder gevoelig is en beter bestand tegen externe krachten. De combinatie van nano-harsdeeltjes en vezels met een hoge modulus (met een vezelgehalte van 62%) is wat een C:62 onderscheidt van een conventioneel carbonframe. Net als C:68 frames profiteren C:62 frames van het Advanced Twin Mold productieproces, dat de dikte van de stoflagen vermindert.
Aluminium technologieën
De top van het assortiment maakt gebruik van 7005 High Performance aluminium. De speciale legeringstechniek en warmtebehandeling zorgen voor een hoge stijfheid en een laag gewicht. Door een speciale legering te combineren met een verhardende warmtebehandeling wordt een grotere sterkte bereikt. Een drie- of zelfs viervoudige dikte van ruw aluminium betekent dat er een minimale hoeveelheid materiaal kan worden gebruikt, waarbij de wanddikte wordt aangepast aan de belasting.
Het zeer sterke, warmtebehandelde Superlite aluminium frame is stijf, corrosiebestendig en robuust. Het combineert dubbellaags buismateriaal en een dunne wand met uitzonderlijke rek- en stijfheidseigenschappen met het gepatenteerde Advanced Mechanical Forming-proces, dat het voordeel biedt dat er geen vervelend en complex laswerk nodig is. Het resultaat? Een aluminium frame dat zowel lichter als stijver is.
Een uniek laboratorium
Tests in echte omstandighedenOm de hoogste kwaliteitsnormen te garanderen, ondergaat elk Cube-model talloze tests in het interne laboratorium van het merk.
-
Complete fiets
Alle fietsen worden getest op een rollenbank met gewichten aan het stuur, zadel en pedalen om het gewicht van een fietser en eventuele bagage te simuleren. De rollenbank draait rond om de oneffenheden van het wegdek te simuleren en in totaal legt elke fiets enkele honderden kilometers af en moet over 1,5 miljoen obstakels.
-
Stuur en stuurpen
De betrouwbaarheid en duurzaamheid van het stuur, de stuurpen en de zadelpen moeten 100% gegarandeerd zijn op elke fiets. Daarom wordt elk onderdeel twee keer getest: één keer tijdens de productie en een tweede keer tijdens tests die Cube in haar laboratorium uitvoert.
-
Remsystemen
Ongeacht het type fiets testen de ingenieurs ook de remsystemen in alle weersomstandigheden en meer dan 3.000 cycli om een onberispelijke remwerking, stabiliteit, duurzaamheid en slijtvastheid te garanderen.
-
Frame en cranks
Voor racefietsen reproduceren de tests de grote krachten waaraan het frame en de cranks worden blootgesteld tijdens een sprint, met een aanzienlijke kracht die wordt uitgeoefend op de pedalen gedurende meer dan 10.000 cycli.
-
De balhoofdbuis
Bij mountainbiken is de balhoofdbuis een bijzonder kwetsbaar gebied omdat de zware belastingen die door de vering worden overgebracht hier direct doorheen gaan. Daarom worden er intensieve tests uitgevoerd met dit type belasting op een specifieke machine die alleen voor dit doel is ontworpen. Er wordt een realistische belasting op de vork uitgeoefend om remmen, sprongen en andere obstakels te simuleren. In totaal moet de balhoofdbuis 50.000 van dit soort cycli zonder schade doorstaan voordat de productie kan beginnen.
CUBE-fietsen