Nu een echt alternatief voor de auto in de stad, de elektrische fiets ook een geweldige manier om er even tussenuit te gaan. Hij is milieuvriendelijker, stiller, sneller en beter voor je gezondheid. En onder de vele soorten elektrische fietsen is er de VTC: een 'tweewieler' die vooral populair is vanwege zijn veelzijdigheid.
WAT IS EEN VTC?
De VTC of mountainbike is de meest veelzijdige fiets die er is! Comfortabel en praktisch, het is een soort synthese van de mountainbike en de klassieke stadsfiets, met kwaliteiten van beide. De VTC is een hybride fiets, een 2-in-1 fiets, een echte allrounder, ideaal voor iedereen die op zoek is naar één model waarmee hij of zij zich elke dag in de stad en in de vrije tijd kan verplaatsen.
Op een VTC zit de fietser vrij rechtop, met het stuur op dezelfde hoogte als het zadel, zodat de borstkas niet te ver naar voren helt, en het hoofd wordt hoog gehouden in een veilige positie, zodat de fietser alert kan blijven op gebeurtenissen op de weg.
Net als bij klassieke stadsfietsen en reisfietsen wordt het frame van hetzelfde VTC-model heel vaak aangeboden in een herenversie (diamond) en een damesversie (trapeze) met een zeer steile horizontale buis om gemakkelijker over te stappen. Als algemene regel geldt dat heren-VTC's altijd een lichte aflopendDit maakt ze gemakkelijker om over te stappen en te hanteren, vooral bij het dragen van een last.
VTC-ONDERDELEN EN RANDAPPARATUUR
Hoewel er VTC's op de markt zijn met een stijve voorvork, is het traditioneel gebruikelijk dat mountainbikes worden uitgerust met een telescoopvorkmet een variabele veerweg tussen 50 en 100 mm, afhankelijk van het terrein. Sommige vorken zijn ook uitgerust met een vergrendeling om het trappen op de weg te optimaliseren.
Alle VTC-fietsen zijn uitgerust met 28-inch wielen wielen, die goede prestaties en comfort op de weg bieden, met zeer veelzijdige banden Sommige modellen hebben een verstelbare stuurpen, zodat je de positie nauwkeurig kunt afstellen. Sommige modellen hebben een verstelbare stuurpen, zodat je de positie nauwkeurig kunt afstellen. spatborden, bagagedrager en kickstand. Deze accessoires maken de VTC praktisch en veelzijdig: ideaal om boodschappen mee te doen, kleine spullen mee te nemen in de stad en bescherming te bieden bij slecht weer.
... HOE ZIT HET MET ELEKTRISCHE APPARATUUR?
DE MOTOR
De motor van een elektrische VTC kan in het voorwiel, in het achterwiel of in het crankstel worden geplaatst.
Motoren in de voorwiel waren voorbehouden aan instapmodellen en dit gebruik komt bijna niet meer voor bij modellen die momenteel op de markt zijn. De vork werd zwaarder belast en het voorwiel had meer kans om te slippen op gladde oppervlakken. Tot slot kon de aanwezigheid van de motor in deze positie soms ook een invloed hebben op het sturen, wat de reden is waarom fabrikanten er een einde aan hebben gemaakt.
Motoren in de achterwiel bieden een zeer stille werking en directe krachtoverbrenging voor dynamischer rijden. Aan de andere kant maken ze het moeilijker om het achterwiel te verwijderen en verschuiven ze het zwaartepunt verder naar achteren.
De meest geavanceerde technologie die tegenwoordig op verreweg de meeste modellen te vinden is, is de in het crankstel geïntegreerde motor. Deze oplossing biedt de beste verhouding tussen efficiëntie en betrouwbaarheid, met een optimale gewichtsverdeling, een laag zwaartepunt en een rijgedrag dat erg lijkt op dat van een conventionele fiets.De motorvermogen is over het algemeen 250 watt (maximaal toegestaan). Het verschil tussen de motoren zit hem dus vooral in het koppel (van 40 tot meer dan 70 Nm voor de krachtigste modellen), de ondersteuningsniveaus en de lineariteit en progressiviteit van de motor.
Praktisch gezien geldt: hoe hoger het koppel, hoe groter de kans dat de motor een levendige en responsieve acceleratie levert. Aan de andere kant biedt een hoge mate van lineariteit hetzelfde comfort bij zowel lage als hoge trapsnelheden.
De belangrijkste spelers in de sector zijn Bosch - de historische leider - Yamaha, Shimano, Continental, Fazua, Brose, Impulse en Bafang.DE BATTERIJ
Op elektrische stadsfietsen is delocatie afhankelijk van de vorm van het frame.
- Op Trapeze- of Diamantfietsen type fietsen: de batterij wordt meestal op de onderste buis van het frame geplaatst, half geïntegreerd of direct geïntegreerd in het frame voor de topmodellen, waardoor EAB's van de nieuwe generatie een puur ontwerp kunnen vertonen dat erg lijkt op dat van muscle bikes.
- Op fietsen met een zwanenhals De batterij bevindt zich meestal op de zadelbuis (voor of achter) of op de bagagedrager.
De batterijvermogenuitgedrukt in wattuur, komt overeen met de spanning (in volt) vermenigvuldigd met de capaciteit (in ampère-uur), waarbij geldt dat hoe hoger het vermogen, hoe groter de actieradius. Fietsaccu's variëren meestal van 400 tot 625 Wh. Voor ritten van enkele tientallen kilometers is een batterij van 400 Wh meer dan genoeg. De krachtigste accu's zijn handig voor veeleisende fietsers die dagelijks lange afstanden afleggen, of voor toerfietsen om een goede autonomie te garanderen.
DE BOORDCOMPUTER
Om alle parameters van je motorisering te regelen, zijn elektrische fietsen uitgerust met een boordcomputer afhankelijk van het doel dat wordt nagestreefd. Van de eenvoudigste en meest compacte die het essentiële weergeeft (snelheid, afgelegde afstand, gekozen ondersteuningsniveau, batterijniveau) tot de meest geavanceerde met een GPS met navigatiefunctie, een Bluetooth-verbinding en zelfs een USB-aansluiting, je vindt ongetwijfeld het model dat bij je past, waarbij je er rekening mee moet houden dat het mogelijk is om de originele computer te vervangen om te upgraden naar de volgende serie.
WELKE ELEKTRISCHE VTC IS GESCHIKT VOOR MIJ?
Zoals je kunt zien, zijn elektrische VTC's een sportiever en veelzijdiger alternatief voor krachtige VTC's of andere stadsfietsen. Dankzij de comfortabele zithouding, de grote 28-inch wielen en het grote aantal versnellingen kun je er zowel in de stad als op het platteland en zelfs in het bos mee op de pedalen stappen.
Om het model te kiezen dat het beste bij je past, is het belangrijk rekening te houden met je rijstijl, de uitrusting en onderdelen die je het meest nodig hebt en het type vering en accu dat je gaat gebruiken.
Stedelijke VTC
Deze fietsen zijn verkrijgbaar in verschillende framevormen (ruit, trapezium, zwanenhals) en bieden veel comfort met een rechte zithouding en een volledige uitrusting (spatborden, bagagedrager, verlichting, standaard). De elektrische VTC voor stadsgebruik is ideaal voor korte tot middellange afstanden, met zijn 28-inch wielen. Zorg ervoor dat de telescopische vork een vergrendelingssysteem heeft, of kies voor een VTC met een stijve vork. Het gebrek aan veerweg zal het reactievermogen van de fiets verbeteren. Een 400 Wh of 500 Wh batterij is hiervoor voldoende.
Sportieve VTC
Accessoires (spatborden, bagagedrager, enz.) zijn niet essentieel voor sportief vrijetijdsgebruik. De fiets moet zijn uitgerust met een telescoopvork en een geoptimaliseerde aandrijving (enkele of dubbele kettingbladen met een grote cassette achteraan) die passen bij het profiel van je uitstapjes. Wij raden een batterij van meer dan 500 Wh aan voor lange tochten.
VTC Touring
Voor een ontspannen dagrit of zelfs weekendrit moet de VTC goed uitgerust zijn met handige accessoires (bagagedrager, spatborden, enz.). Je kunt er gemakkelijk vandoor gaan door je kampeerspullen en accessoires in fietstassen mee te nemen. Idealiter kies je voor een batterij van meer dan 500 Wh voor meer autonomie.